Współczesne trendy komunikacyjne stawiają na poszanowanie prywatności. Jak w tym kontekście sprawdzają się papierowe formy reklamy?
Zalew informacji i ślepota banerowa
Żyjemy w czasach produkcji i dystrybucji informacji na szeroką skalę. Reklama jest niemal tak naturalnym elementem miejskiego folkloru, jak drzewa w lesie. Nic więc dziwnego, że już kilkadziesiąt lat temu ludzie wykształcili zachowanie zwane ślepotą banerową. Mechanizm ten jest bardzo prosty, jednak potwierdzony badaniami. Jeżeli coś wygląda jak reklama, osobnik instynktownie to ignoruje. To samo zachowanie zabieramy ze sobą do sieci. Poza bezpośrednim ignorowaniem nieinteresujących nas reklam instalujemy blokady reklam w naszych przeglądarkach. Dochodzi do sytuacji, w której mamy mnóstwo możliwości dotarcia do odbiorcy, ale jednocześnie jest to trudne i wymaga skrupulatnie przemyślanej strategii. Współcześnie bardziej niż kiedykolwiek musimy stawiać na jakość reklamy. Nie chodzi tylko o samą zawartość oferty i jakość przekazu, ale także o atrakcyjność wizualną. Kupujemy nie tylko oczami, ale też sercem. Emocje są niezbędne, aby trwale budować naszą markę. Drukowane materiały reklamowe są w stanie pomóc nam przyciągnąć emocje klienta.
Wpływ opakowania na zawartość
Opakowanie produktu możemy porównać do cytatu zawartego na początku książki. Cytat często ma wprowadzić klucz interpretacyjny, styl narracji, zbudować przestrzeń mentalną w głowie czytelnika. Podobnie sposób opakowania danego produktu wpływa na sposób, w jaki konsument rozumie to co kupuje. Sprawdźmy to na przykładzie burgera: pudełko z kartonu eko, papier z logotypem i serwetki dają znać klientowi, że to, co mają w rękach, zostało wykonane w sposób przemyślany, czysty i z zaangażowaniem. Gdybyśmy tego samego burgera spakowali w niechlujną folię, styropian niewiadomego pochodzenia i nie dodali przydatnych gadżetów, moglibyśmy liczyć na niższą ocenę jakości naszego jedzenia. Wynika z tego, że za pomocą opakowania klient kupuje nasze zaufanie. Doświadczenie estetyczne płynące z kontaktu z naszymi elementami identyfikacji wizualnej, takimi jak broszury, opakowania, katalogi czy gadżety, wpływają na emocje, z którymi jesteśmy później kojarzeni. To właśnie zaufanie pomaga nam docierać do odbiorców i nieszkodliwie przebijać się przez zasłonę, którą stosują dla zachowania swojej higieny psychicznej.
Broszury, czyli minimalizm i elegancja w jednym
Jeżeli zależy nam na bardziej wyczerpującym ujęciu naszej oferty, możemy wykorzystać broszury informacyjne. Fizyczna dystrybucja wysokiej jakości materiałów reklamowych daje wysokie szanse na wnikliwe zgłębienie naszej oferty przez klienta. Pamiętajmy jednak, że w przypadku drukowanych materiałów reklamowych jakość odgrywa znaczącą rolę. Poszukajmy najpierw dobrego pomysłu. Dobre wykonanie oddajmy w ręce specjalistów.