ardeum.pl

Internet Komputery Marketing

Czym jest marketing zapachowy i jak zastosować go w swoim sklepie?
Marketing

Czym jest marketing zapachowy i jak zastosować go w swoim sklepie?

Specjaliści od marketingu szukają różnych sposobów na to, aby odpowiednio kreować decyzje zakupowe klientów. Wykorzystują między innymi niesamowitą moc zapachów i aromatów. Są one rozpylane w salonach, tworząc w ten sposób pewną atmosferę. Jaki ma to cel? Poniżej zdradzamy tajemnicę tego, czym jest marketing zapachowy oraz na czym się opiera.

Czym jest marketing zapachowy i jak na nas działa?

Zapachy bardzo mocno wpływają na nasze emocje i nastrój. Chyba każdy ma takie zapachy, które na przykład mocno kojarzą mu się ze szczęśliwymi chwilami w dzieciństwie. To może być zapach świeżo upieczonego chleba, ciasta drożdżowego, truskawek. Gdy poczujemy ten zapach, uruchamia się cała fala emocji. Ten mechanizm wykorzystują między innymi specjaliści od marketingu. W jaki sposób? To naprawdę bardzo proste. W salonach rozpylane są zapachy, które przyjemnie się kojarzą. Dzięki temu czas spędzony w sklepie jest po prostu chwilą przyjemności dla każdego, kto robi tam zakupy. Poza tym przywodzi na myśl inne miłe sytuacje. Wykorzystywane nuty zapachowe to najczęściej te kojarzące się z wypiekami, ciasteczkami, domowym ciepłem. W niektórych sklepach pachnie zatem pierniczkami, a w innych wanilią. To wszystko ma działać na nas na tym najbardziej nieświadomym i podprogowym poziomie. W czasie zakupów jest nam po prostu dobrze, czujemy się zrelaksowani i dzięki temu też dłużej pozostajemy w salonie. Gdy mamy takie pozytywne nastawienie, to lepiej oceniamy siebie na przykład w nowym ubraniu, który mierzymy przed lustrem. Efekt jest taki, że sprzedaż rośnie. Jeżeli dodatkowo w salonie puszczana jest przyjemna muzyka, ludzie spędzają w nim jeszcze więcej czasu.

Zapachy kojarzące się z marką

Marketing zapachowy ma również za zadanie stworzyć skojarzenie z konkretną marką. Oznacza to, że gdy poczujemy dany zapach to wiemy, że jest on flagowym elementem wizerunku konkretnego sklepu. Aby to zadziałało, zapachy muszą mieć naprawdę najwyższą jakość i być bardzo przyjemne. Spece od marketingu doradzają, aby decydować się na aromaty naturalne, a nie te sztuczne i syntetyczne. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ sztuczne zapachy niestety mogą wywoływać ból głowy, nudności, gorsze samopoczucie. Jednym słowem efekt może być odwrotny. Warto wiedzieć o tym, że marketing zapachowy można wykorzystywać również w przypadku sklepów online. Wystarczy, że zamówienia pakowane do pudełka będą delikatnie aromatyzowane za pomocą jakiegoś zapachu. Można wykorzystać do tego po prostu perfumy, który kupi się w zwykłej perfumerii lub w sklepie odzieżowym. W tym drugim przypadku koszty będą mniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *