Finanse pełnią ważną rolę w każdej firmie To od ich stanu zależy, czy możliwe jest zrealizowanie projektu, a nawet utrzymanie się na rynku. Dowiedz się, jakie czynniki są istotne podczas zarządzania majątkiem firmy.
Zarządzanie finansami w firmie – co to znaczy?
Zarządzanie finansami to proces, który zachodzi w każdym przedsiębiorstwie. Obejmuje on kontrolę przepływu środków, planowanie zakupów, pozyskiwanie środków, ustalanie budżetów na poszczególne działania, a także podejmowanie decyzji inwestycyjnych. Finanse są rozległą dziedziną, która ma wpływ na funkcjonowanie organizacji na każdym poziomie jej działania. Najważniejszym zadaniem tego procesu jest zapewnienie płynności finansowej. Oznacza to posiadanie środków, które pozwalają wywiązać się z aktualnych zobowiązań, np. wypłacać pensje czy rozliczać faktury.
Finanse w firmie – na co zwrócić uwagę?
Zarządzanie finansami wymaga przyjęcia odpowiedniej strategii. Może być ona ukierunkowana na zwiększenie zysku czy też odzyskanie płynności finansowej. Decyzje tę podejmuje się na podstawie oceny aktualnej sytuacji i możliwości organizacji. Aby je określić, należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:
- wpływy od klientów,
- posiadany majątek,
- koszty stałe,
- zobowiązania i długi,
- koszty nieprzewidywalne.
Chcąc obiektywnie osądzić finanse swojej firmy, należy uwzględniać tylko środki, które posiada się na koncie. Nieopłacone faktury kontrahentów lub klientów nie powinny być brane pod uwagę.
Poduszka finansowa – niezawodne zabezpieczenie
Wiele małych i średnich firm balansuje na granicy płynności finansowej. Często wystarczyłyby jedna lub dwie nieopłacone faktury, aby musiały ogłosić bankructwo. Takiej sytuacji należy za wszelką cenę unikać, jednak nie zawsze jest to proste. Wymaga bowiem oszczędzania, co często nie jest na rękę członkom zarządu, a czasem jest po prostu niemożliwe ze względu na niskie przychody. Warto jednak zadbać o poduszkę finansową, czyli środki, które można wykorzystać, gdy zajdzie taka potrzeba. W idealnej sytuacji kwota ta powinna wynosić wielokrotność miesięcznego przychodu– w ten sposób firma może przetrwać nawet kilka miesięcy bez napływu nowych środków.
Zarządzanie finansami – jakich błędów unikać?
Efektywne zarządzanie finansami wymaga kierowania się kilkoma prostymi zasadami. Ich przestrzeganie nie jest trudne, jednak niedoświadczeni przedsiębiorcy mogą nie mieć wystarczającej wiedzy, aby optymalnie wykorzystać zasoby firmy. Błędy, które są najczęściej popełniane, to m.in.:
- zbędne wydatki, które nie przekładają się na zwiększenie zysków,
- pochopnie podejmowane decyzje inwestycyjne, które później się nie zwracają,
- przewartościowanie popytu na produkowane dobra,
- nieprzemyślane kredyty i pożyczki,
- łączenie finansów prywatnych z firmowymi.
Finanse w firmie – konsulting
Zarządzanie finansami jest złożonym działaniem, które wymaga brania pod uwagę wielu czynników. Niestabilny rynek i ciągle zmieniające się ceny surowców wcale nie ułatwiają tego zadania. Z tego względu warto oddać finanse swojej firmy w ręce osoby, która posiada większą wiedzę i doświadczenie w tym temacie. Doskonałym rozwiązaniem jest korzystanie z usług doradców finansowych Redegate. Są to certyfikowani specjaliści, którzy posiadają kompetencje pozwalające odzyskać firmom płynność finansową czy zwiększyć przychody poprzez optymalizację. Tymczasowa współpraca z konsultantem jest doskonałym sposobem na poprawę sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie.