Social media to siła, jakiej nie warto lekceważyć. Nic więc dziwnego, że niemal każda agencja interaktywna – Kraków czy Warszawa, Kijów czy Tokio – zwraca swoim klientom uwagę na to, by w odpowiedni sposób troszczyli się o swoje profile w mediach społecznościowych różnego typu. W Polsce rekordy popularności bije Facebook, ale oferta social mediów stale się powiększa. W siłę rośnie Instagram, wielkim graczem pozostaje Youtube, kilka milionów ludzi miesięcznie korzysta z Pinteresta. Sklepy internetowe, także te stworzone w oparciu o platformę PrestaShop, zwykle koncentrują się więc właśnie na wyżej wymienionych kanałach dotarcia do klientów. Nieco mniej docenianym medium społecznościowym jest natomiast Twitter. Rzeczywiście bywa uważany za platformę stricte branżową, ale przemyślana strategia marketingowa i tam może odnieść sukces. Po przeczytaniu tego artykułu będzie Ci łatwiej osiągnąć zamierzony cel.
Twitter wśród polskich użytkowników
Zarówno w przekroju globalnym, jak i polskim Twitter przegrywa pod względem liczby użytkowników z Facebookiem, Instagramem i Youtube. Na świecie liczba jego użytkowników jest porównywalna do Pinteresta. Według raportów IAB Polska z “ćwierkającego” portalu korzysta w Polsce ponad sześć milionów użytkowników.
Wśród najpopularniejszych kont na Twitterze próżno szukać firmowych profilów, choć powoli się to zmienia. Najpopularniejszym polskim kontem jest to należące do Roberta Lewandowskiego. Za plecami piłkarza plasują się konta stacji informacyjnych, polityków, muzeum w Auschwitz czy polskojęzyczny profil papieża Franciszka. Za firmowy rodzynek w czołówce można uznać konto CD Projekt Red, które obserwuje już milion osób.
Czy warto zakładać profil firmy na Twitterze?
Jakie powody mogą więc skłonić firmę do założenia oficjalnego profilu na Twitterze? Choćby profil użytkownika tej platformy. Zdecydowaną większość – ponad 70 procent – stanowią tam bowiem mężczyźni, zwykle zainteresowani sportem, polityką lub kulturą – to te tematy wzbudzają na Twitterze największe zainteresowanie. Jak pokazują statystyki, niemal jedna piąta z nich śledzi profile marek. To grupa, której nie warto lekceważyć.
O czym pamiętać, by rozwijać profil firmy na Twitterze?
Twitter wymusza krótkie treści, umożliwia także linkowanie do stron internetowych, a więc na przykład sprzedawanych przez siebie produktów. Korzystanie z tej platformy wymaga pewnego wyczucia. Z pewnością nie sprawdzą się tu wyłącznie treści autopromocyjne. Lepiej wypadają ciekawostki, na przykład dotyczące produktów i usług. To także dobre miejsce na treści edukacyjne i informacyjne związane z marką.
Podobnie jak w przypadku innych mediów społecznościowych, profil firmy na Twitterze musi żyć. Jeśli przynajmniej co kilka dni nie pojawiają się tam nowe treści, obecność profilu nie ma większego sensu. To dobra platforma do interakcji z klientem i poznania jego preferencji. Na Twitterze można także skutecznie zadbać o reputację firmy. Odpowiednio zarządzany profil podniesie zaufanie do marki. Pomaga w tym obecność dziennikarzy czy ludzi kultury, którzy poprzez przekazanie dalej tweeta podnoszą wiarygodność firmy.
Reklamy na Twitterze
Podobnie jak w innych mediach społecznościowych, tak i na Twitterze dostępne są płatne reklamy. Ostatnio ta opcja zyskuje sobie wśród firm coraz większą popularność. Duża liczba obserwujących na Twitterze buduje bowiem wiarygodność i zaufanie w oczach użytkownika. Wśród celów reklamowych dostępnych na tej platformie jest właśnie pozyskanie obserwujących. Można także działać wyłącznie sprzedażowo – reklama przekierowuje wówczas na zewnętrzną stronę.