Nie każdy początkujący przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że nazwa firmy może mieć duże znaczenie dla popularności i sukcesu na rynku. Często więc właściciele biznesów spontanicznie podejmują decyzję, bez głębszych analiz czy prób zastanowienia się nad tym zagadnieniem. To duży błąd, dlatego warto znać kilka zasad stanowiących podpowiedź, jak wybrać nazwę firmy.
Nie komplikuj
Wiele osób, które zakładają firmę, sili się na wymyślne, często niezrozumiałe dla otoczenia nazwy. O ile oryginalność jest jak najbardziej wskazana, to warto pamiętać, aby nie przesadzać. Statystyki wyraźnie mówią, że im prostsza i krótsza nazwa, tym lepiej – chodzi przecież o to, by klienci szybko ją zapamiętali i byli w stanie z łatwością ją wymówić. Skomplikowane, dłuższe formy nie są dobrym pomysłem. Nie zapadną w pamięć, będą często mylone, trudnością może okazać się również załatwianie jakichkolwiek spraw urzędowych i formalnych. Dodatkowym aspektem jest tu tworzenie sloganów reklamowych, banerów, logotypów. Ich projektowanie będzie znacznie prostsze w przypadku krótkiej, zwięzłej nazwy firmy.
Postaw na skojarzenia
Bardzo dobrym pomysłem jest wybranie na nazwę firmy słowa lub wyrażenia, które będzie w jakiś sposób wiązało się z zakresem działalności przedsiębiorstwa czy marki. Oczywiście nie chodzi w tym wypadku o typowe banały, które są zwyczajnie nudne i często spotykane. Warto postawić na frazę kojarzącą się z zakresem działań, która jednocześnie nie będzie przypominać nazwy firmy konkurencyjnej, ponieważ wywoła to z pewnością negatywne reakcje. Przydatny może okazać się tu słownik oraz opinie znajomych, których warto zapytać o zdanie w tej kwestii. Osoby, które zupełnie nie wiedzą, jak wybrać nazwę firmy, mogą zlecić to zadanie profesjonalnej agencji zajmującej się takimi działaniami.
Nie zapomnij o grupie docelowej
Jedną z ważniejszych zasad mówiących o tym, jak wybrać nazwę firmy, musi być wzięcie pod uwagę grupy docelowej danej działalności. W przypadku kancelarii adwokackiej, gabinetu lekarskiego czy zakładu pogrzebowego zastosujemy raczej poważne lub neutralne nazewnictwo. Nieco swobodniejszy lub humorystyczny styl będzie dobrym wyborem dla np. restauracji, agencji reklamowej czy sklepu spożywczego. Z kolei w przypadku firm, których głównymi klientami będą osoby bardzo młode, można zastosować zdecydowanie luźne frazy zgodne z wiekiem i zainteresowaniami odbiorców. Warto też wziąć pod uwagę, czy przedsiębiorstwo będzie działało tylko na terenie kraju. Jeśli w planach jest rozwój zagranicą, wówczas nazwa powinna być dostosowana do danego języka.