ardeum.pl

Internet Komputery Marketing

Cele public relations
IT

Cele public relations

Public relation, to słowo określające relacje między daną jednostką np. firmą a jej odbiorcami, klientami, pracownikami, kontrahentami, mówiąc najogólniej otoczeniem. Public relation to branża, która prężnie rozszerza swoje działania na coraz więcej struktur, a specjaliści public relation raczej na nudę raczej nie narzekają.

Jakie są cele public relations?

Działania public relations obejmują media relations, public affairs, komunikacje w sprawach kryzysowych, w strukturach korporacji, a także tą oficjalną w strukturach wewnętrznych, tak samo jak relacje z lokalną społecznością czy samorządami.

To tyle słowem wstępu, przechodząc do odpowiedzi na pytanie, można powiedzieć że za działaniami public relation stoją wymierne korzyści. Do zalet, jakie płyną ze stosowania działań public relation należy odnotowanie wzrostu sprzedaży danego towaru czy usługi.
Profitem może być również zyskanie nowych kontrahentów, również z zagranicy.

Pozyskanie sponsorów do nowego projektu, to również zaleta, dla której warto najpierw poświęcić czas i środki w postaci odpowiednich działań public relation. Takim środkiem może być np. kampania społeczna czy charytatywna. To samo działanie może również posłużyć, aby przyciągnąć uwagę mediów, a przez to rozgłos bądź uznanie wśród danej grupy odbiorców. Działania public relation nie mają służyć tylko przedsiębiorstwom, ale też organizacją non profit.

Celem PR jest także wytworzenie zaufania do danej działalności, a także pozytywnych skojarzeń, co ma to na celu przyjęcie firmy, jako ważnego elementu środowiska lub w określonej sytuacji.

Co jeszcze warto wiedzieć o sferze public relation?

Istnieje też negatywna odmiana public relation, tzw. czarny PR, który może mieć na celu stworzenie o danym podmiocie negatywnej opinii w celu np. wyeliminowania konkurencji na rynku.
Czarny PR może też zbierać swoje żniwa w polityce, jeśli zastosuje się go przeciw jakiemuś działaczowi. Korzyścią w takiej sytuacji może być wzrost poparcia dla jakiegoś innego polityka w oczach opinii publicznej.

PR może być niejako kojarzony z marketingiem jako, że marketing również za cel stawia sobie komunikację. Jednak w przypadku marketingu można mówić o komunikacji ściśle z klientem, a nie tak jak w przypadku PR z bardzo szeroką publicznością.

Narzędzia wykorzystywane przez PR, mogą obejmować również stworzenie wizualnego skojarzenia z daną firmą.

Specjaliści z tego zakresu mogą być zatrudniani przez firmę indywidualnie, ale istnieją też całe agencję PR, które specjalizują się w tego typu działaniach.