Menu / szukaj

Zintegrowana komunikacja marketingowa jest niezbędna, aby nowa, mała firma zdobyła klientów

Jeśli zamierzasz otworzyć firmę, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Nie piszę tutaj o formalnym zarejestrowaniu działalności. To tak naprawdę urzędowa procedura, którą zawsze możesz załatwić. Jeżeli poważnie myślisz o własnym biznesie, rejestrację możesz odłożyć na koniec.

To czy Twoja firma odniesie sukces, zależy od klientów. A klienci zależą od skutecznej zintegrowanej komunikacji marketingowej. Jeśli będziesz ich mieć, przetrwasz pierwszy, najtrudniejszy okres i zaczniesz się rozwijać. Gorzej, gdy po założeniu działalności nie dostaniesz żadnego zlecenia albo nic nie sprzedasz przez pierwsze miesiące. Zero zysków, a stałe koszty (ZUS, biuro rachunkowe) musisz regulować.

W przypadku, gdy masz oszczędności, nie ma tragedii. Ale co jeśli wziąłeś kredyt? Liczyłeś na szybkie zdobycie klientów, lecz zderzyłeś się z brutalną rzeczywistością, w której kontrahentów jest mało albo wcale… Tak więc pierwsze, co tak naprawdę powinieneś zrobić, jeszcze przed zarejestrowaniem działalności, to zacząć szukać klientów.

Jak to zrobić?

Zintegrowana komunikacja marketingowa jest skomplikowana, wymaga odpowiedniej wiedzy i skutecznej egzekucji przygotowanego planu marketingowego.  Jeśli masz taką możliwość, skorzystaj z pomocy doradcy marketingowego. W innym przypadku zacznij od małego badania wśród znajomych. Być może oni albo ich znajomi będą potrzebować tego, czym zamierzasz się zajmować? Jeśli nawet nikt nie będzie potrzebował Twoich usług od razu, to na pewno będą o Tobie pamiętać i zgłoszą się do Ciebie w razie potrzeby.

Działania w internecie.

Przeszukaj fora, na których mogą być aktywni Twoi potencjalni klienci, i zacznij się na nich udzielać. Cenne są merytoryczne posty oraz to, że starasz się pomagać w sprawach ważnych dla osób, którzy piszą na tych forach.

Jeśli zaczniesz spamować swoją przyszłą ofertą w miejscach na to nieprzeznaczonych, wywołasz irytację forumowiczów, a nawet agresywne zachowania, złośliwe komentarze.

W przypadku, gdy chcesz się skontaktować z osobą potencjalnie zainteresowaną Twoją ofertą, używaj opcji prywatnej wiadomości (PW). W ten sposób nie będziesz zaśmiecać forum. Natomiast osoba, z którą się skontaktujesz, będzie mogła swobodnie ustosunkować się do Twojej propozycji.

Myślałeś kiedyś o prowadzeniu bloga?

Zapewniam Cię, że to jeden z lepszych sposobów na pozyskanie nowych klientów. Obecnie coraz więcej osób jest obecna w internecie i będzie ich stale przybywać. To pewne. Strona internetowa Twojej firmy to oczywiście ważna rzecz. Ale liczy się bezpośredni kontakt z klientem, a do tego świetnie nadaje się właśnie blog: bogaty w treści związane bezpośrednio i pośrednio z Twoim biznesem.

Oczywiście nowy „dziennik internetowy” nie będzie miał takich możliwości jak np. blog, który istnieje od dłuższego czasu i posiada stałych czytelników. Jednak nawet młody blog będzie pozycjonował Ciebie (oraz Twoją firmę) jako specjalistę w danej branży i pozytywnie wpłynie na zdobywanie pierwszych zamówień.

Kolejną sprawą są serwisy, na których różne podmioty zamieszczają swoje zlecenia.

Spróbuj i Ty. To zwiększa szanse na zdobycie klientów. Nie czekaj, załóż profil i umieść ofertę. Może od razu zgłosi się ktoś zainteresowany? Poza tym dzięki obecności w takim serwisie przekonasz się, jak Twoja oferta jest odbierana przez potencjalnych klientów.

Podsumowując:

Nie sztuką jest zarejestrować działalność, zamówić pieczątkę i generować stałe koszty, nie posiadając przychodów. To potrafi każdy. Jeśli nie chcesz po kilku miesiącach zamknąć interesu, zacznij zdobywać kontrahentów jeszcze przed formalnym utworzeniem firmy.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.