Menu / szukaj

Tworzenie strategii marketingowych jako powtarzający się cykl

Efektywna strategia marketingowa jest tym  co naprawdę odróżnia jedną firmę od drugiej. Nie twierdzę, że każde przedsiębiorstwo odnoszące sukces planuje i wprowadza lepszą strategię marketingową. W niektórych przypadkach strategia marketingowa po prostu jest, ponieważ rynek i produkt trafiają na siebie i naturalnie rozwijają się. Niemniej jednak, niewielkie firmy, które rozumieją siłę tworzenia głównej strategii marketingowej, przesiąkniętej i przepełnionej procesami taktycznymi, będą cieszyć się sukcesem.

Jednakże problem strategii marketingowej tkwi w tym, iż większość ludzi tak naprawdę nie wie co to jest, a jeśli wie, to zaniża jej efektywność poprzez postrzeganie jej jako coś w rodzaju rutynowego zdarzenia – przeprowadzaj planowane kontrole, decyduj o wszystkim w ciemno, raportuj w następnym roku.

Nie sądzę, aby strategia marketingowa działała dobrze w ten sposób. Planowanie strategii marketingowej to istotny pierwszy krok, ale w najlepszym wypadku jest zgadywanką. Jesteś zobowiązany go poczynić, by przejść dalej, jednak nie jako pewnego rodzaju ostateczny cel działania, jest dokładnie na odwrót. Wartość planu marketingowego i strategii marketingowej koncentruje się wokół procesu planowania marketingowego w połączeniu z analizą świata rzeczywistego i chęcią zmiany  sposobu myślenia w miarę jak będą pozyskiwane nowe informacje.

Strategia marketingowa jest bardziej cykliczna niż się ją postrzega. W rzeczywistości, spirala skierowana ku górze może być tak naprawdę najlepszą metaforą.

Z mojego doświadczenia wynika istnieje siedem etapów w bieżącym planowaniu marketingowym i realizacji strategii marketingowej. Postrzegając ją jako narzędzie, w rzeczywistości etapy te nie są realizowane, po prostu czekają na następny cykl. Cykle te mają miejsce głównie z jednego powodu. Jakiego powodu? Rynek daje ci odpowiedź, podaje Ci nowe informacje.

Odpowiedź ta może pojawić się w postaci wzrostu, skorzystania ze sposobności lub nawet recesji gospodarczej. Ruch kołowy musi pozostać.

Wierzę, że właściciele firm muszą bezustannie monitorować wspomniane siedem elementów cyklu strategii marketingowej.

Kto – czy przyciągasz odpowiedniego klienta i czy możesz dokładniej określić, kim on jest?

Co – czy masz jasną podstawę różnicowania? Jaka ona jest i jak ją przekazujesz?

Plan – jakie działania musisz podjąć dziś i jutro aby Twoja strategia marketingowa weszła w życie? Jakie cele wyznaczyłeś dla powodzenia strategii marketingowej?

Wykonanie – czy działasz zgodnie z planem marketingowym?

Pomiar – Jakie wskaźniki marketingowe muszą być śledzone i wychwycone byś mógł określić swój sukces?

Analiza – W jaki sposób dokonasz analizy zebranych danych w celu ustalenia, czy jesteś na właściwym kursie, cz musisz wprowadzić korekty, a może zrobić ruch w kierunku nowych możliwości?

Zmiana – Jak zmienisz kurs? Jak rozpoczniesz cykl od początku?

Analiza, testowanie i korekta Twojej świadomości, w odniesieniu do strategii marketingowej, to jedna z najpewniejszych dróg by z powodzeniem wykorzystać siłę skutecznego wzrostu na drodze planowania marketingowego.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.