Menu / szukaj

Tworzenie prawidłowej strategii e-mail marketingu

Dostawanie e-maili to już dawno nie nowość. Należy wziąć pod uwagę, że wraz ze wzrostem liczby blogów, rozwojem mediów społecznych, RSS i filtrów antyspamowych nietrudno jest dostrzec dlaczego tak dużo osób skłania się do wniosku, że marketing za pośrednictwem poczty email to także przeszłość. Natomiast statystyki mówią inaczej.

Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (ang. The Direct Marketing Association) przewiduje, że w roku 2010 na jednym dolarze zainwestowanym w email marketing można będzie zarobić 43,08 $. E-mail marketing oczywiście się zmienia, ale to, czy się rozwija, czy podupada nie jest rozstrzygnięte. Wyrok tej sprawy zależy od tego czy sprzedawcy korzystający z e-mail marketingu będą potrafili odpowiedzieć na zachodzące zmiany.


Skoncentruj się na pisaniu e-maili, które są odpowiednie dla Twoich klientów. Odnieś się do ich zachcianek, potrzeb i uczuć. Pisząc nie tylko jak potężna jest Twoja firma lub/i produkty. Rozplanuj wysyłanie maili w czasie zamiast wysyłać sporadyczne przypomnienia. Klienci cenią sobie wiarygodność. Najlepiej byłoby, żeby Twój newsletter był tak dopracowany i trafny, by klienci narzekali, gdyby nie dostali go zgodnie z planem.

Jakość oznacza także solidne podstawy pisania maili. Upewnij się, że w tekście nie ma żadnych literówek czy błędów formatowania.  Jeśli nie możesz sobie pozwolić na trud korekty czy przejrzenia swojego e-maila, dlaczego ktokolwiek inny ma się trudzić, by go czytać?

Innym wyrazem szacunku, który warto rozważyć, jest dodawanie widocznego linku do wypisania się z newslettera w e-mailu. Miejmy nadzieję, że niewiele osób z niego skorzysta, lecz nie da się uniknąć tego, że kilku to zrobi. Zmuszanie subskrybujących do błądzenia po Twojej stronie bądź wysyłania Ci mail, by się wypisać, z pewnością sprawi, że będą zniesmaczeni. Upewnienie się, że czytający nie czują się osaczeni Twoimi mailami, sprawi, że będą one wyglądały mniej na spam, a bardziej na korespondencję od kolegi czy doradcy.

Innym sposobem na osiągnięcie tego celu jest osobiste odniesienie do każdego z z odbiorców. Powitanie z imieniem adresata, które sprawia, że nie czują się tylko numerkiem na liście, pozytywnie wpłynie na postrzeganie twojej strategii e-mail marketingu.

Jakość, ponadto, można osiągnąć, poświęcając uwagę statystykom. Na serwerze powinna być informacja dotycząca tego dlaczego e-maile nie docierają do adresatów, jak są odbierane i jaki jest rezultat w postaci kliknięć na link do Twojej strony. Te statystyki to pomocne źródło. Pomagają Ci dowiedzieć się czy wszystko jest w porządku z Twoimi e-mailami. Dla przykładu – gdy liczba kliknięć wzrasta o 40% w tygodniu, to znaczy, że akurat ten mail jest dobrym przykładem wysokiej skuteczności. Warto więc w przyszłości wykorzystać go przy tworzeniu kolejnej strategii e-mail marketingu.

Uważam, że e-mail marketing jest najlepiej odbierany przez subskrybentów, którzy wyrazili wyraźną zgodę na otrzymywanie e-maili. Ostatecznym celem jest oczywiście rozwinięta firma. Jednakże, dzięki budowaniu zaufania oraz skorzystaniu z wyżej wspomnianych porad,  że rozwój biznesu potoczy się własną, dobrą drogą, ponieważ, gdy zapewniasz jakość, niejako automatyczne zaczynasz być doceniany, a bycie docenianym nieodzownie prowadzi do zaangażowania i wzrostu biznesu.

Strategia e-mail marketingu nie jest jednak osamotnioną strategią. Jest częścią ogólnego zintegrowanej komunikacji marketingowej, który wymaga integracji z wieloma założeniami oraz zasadami SEO, SMO (Social Media Optimization) i innych dziedzin marketingu internetowego

Pytanie na koniec: Masz może bazę klientów i osób potencjalnie zainteresowanych tym co oferujesz, którzy chcieliby częściej coś od Ciebie usłyszeć? Warto z niej skorzystać i rozpocząć własne działania e-mail marketingowe.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.