Menu / szukaj

Tworzenie elevator pitch – niezbędnego narzędzia strategii networkingu

W jednym z poprzednich wpisów na temat networkingu wspomniałem o zawieraniu kontaktów biznesowych w windzie.

Chciałbym rozwinąć ten temat. Dla każdego właściciela firmy krótka rozmowa z nieznajomym może być szansą na zdobycie nowego klienta lub współpracownika. Proste pytanie: „Czym się zajmujesz?” daje Ci szansę zaprezentowania Twojej osoby. Oczywiście nie wszystkie kontakty będziesz zawierał w windzie, więc przestań szukać wysokich budynków w okolicy, do których mógłbyś się udać.

Chodzi o to, abyś był zawsze przygotowany do zaprezentowanie siebie oraz Twojej firmy w jak najbardziej korzystnym świetle. Nazwa elevator pitch wzięła się głównie z powodu bardzo krótkiego czasu, który będziesz miał na opowiedzenie o sobie podczas takiej ewentualnej rozmowy.

Dla tych, którzy jeszcze nigdy nie tworzyli własnej krótkiej wypowiedzi i dla tych, którzy chcą ją udoskonalić przedstawiam 5 punktów, które pomogą wam wznieść się na wyżyny nawiązywania kontaktów biznesowych. Zawsze, gdy spotykasz się z ludźmi i rozmawiasz na temat firmy to, co mówisz, ma kluczowe znaczenie. Dlaczego więc nie być przygotowanym i nie zwiększyć swoich szans?

1. Wyjaśnij, czym się zajmujesz w dwóch zdaniach

Masz tylko krótką chwilę, aby wyjaśnić, czym się zajmujesz. Jednak dokonanie tego w szczegółach może być bardzo trudne.

Zacznij tylko od dwóch zdań.

Skoncentruj się na napisaniu tego, co jest unikalne w Twoim biznesie. Nie potrzebujesz idealnie sformatowanego dokumentu. Jest on szkicem, który wyeliminuje niepotrzebne słowa.

Opowiedzenie o tym, jak Twoja firma aktualnie pomaga klientom, jest o wiele ważniejsze od metod, jakich używasz, aby sprawnie działać. Np. profesjonalny mówca, nie powiedziałby, że tylko stoi na scenie i mówi. Zamiast tego mógłby powiedzieć, że zajmuje się motywowaniem pracowników do skoncentrowania się na jakości albo czymkolwiek, co chce osiągnąć poprzez swoje przemówienia.

2. Dodaj emocje

Jeśli nie jesteś podekscytowany tym, co robisz, nie licz, że inni będą. Na pewno był jakiś rodzaj pasji, który spowodował, że działasz w takiej, a nie innej branży.

Pokaż ją.

W niektórych przypadkach właśnie powód, który skłonił Cię do zajmowania się daną aktywnością, może być Twoją całą wypowiedzią.

Czy widzisz zapotrzebowanie na Twoje usługi lub produkty? Skoncentruj się na tej potrzebie. Wtedy Twoja wypowiedź może napisać się sama.

Rezultaty są innym drogą do wywołania pozytywnych uczuć na temat Twojego biznesu. Pokaż je.

3. Testuj wypowiedź

Znajdź kilka osób, na których przetestujesz to, co masz do powiedzenia i poproś je o informację zwrotną. Zapytaj je, jakich słów nie zrozumieli, w jakim miejscu Twoja wypowiedź była nudna, a w którym momencie czuli pozytywne emocje.

Pytania słuchaczy są bardzo ważne dla wypowiedzi, którą stworzysz. Nie musisz odnieść się do każdego pytania w swojej kilkudziesięciosekundowej wypowiedzi. Jeśli potencjalni klienci zaczną zadawać Ci pytania, może to być dobry „haczyk” na zdobycie ich uwagi.

Ale jeśli osoba, która wysłuchała Twojej wypowiedzi, nie ma zielonego pojęcia, o co zapytać, powinieneś wrócić do kartek, na których zapisałeś kilka zdań. Będziesz potrzebował kilku prób, żeby stworzyć dobrą i skuteczną wypowiedź.

O ile to, czym się zajmujesz, nie jest powszechnie znane…

4. Adaptuj się do sytuacji

Twoja wypowiedź nie powinna sztywno trzymać się planu. Jest on zawsze częścią rozmowy, którą prowadzisz i jeśli Twój rozmówca ma specyficzne potrzeby, pokaż mu, jak możesz mu pomóc.

Zaproponuj przykłady działań, jakie możesz podjąć, żeby pomóc w zbudowaniu trwalszej relacji.

5. Bądź otwarty na zmiany

Jeśli podczas rozmów z innymi ludźmi odkryjesz możliwości ulepszenia twojej 30-40-sekundowej wypowiedzi, wykorzystaj je.

Zawsze staraj się znaleźć lepsze wyjaśnienie tego, czym się zajmujesz. Jeśli zmianie ulega biznes, który prowadzisz, upewnij się, że w odpowiedni sposób akcentujesz je w swojej wypowiedzi.

Jak poszło Ci tworzenie własnej, krótkiej wypowiedzi, która w ciągu kilkudziesięciu sekund opisuje Twój biznes? Masz własne sugestie?

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.

Przeczytaj również z kategorii: Komunikacja Marketingowa