Menu / szukaj

Jak mają się gry społecznościowe do strategii marketingu w mediach społecznościowych?

W ubiegłym roku, przemysł social games praktycznie eksplodował. Lider na rynku, firma Zynga, twórca szalenie popularnych na Facebooku takich gier jak FarmVille i Mafia Wars dociera każdego miesiąca do ponad 100 milionów graczy. Gigant w tworzeniu gier komputerowych Electronic Arts wykupił rywala Zyngi, firmę Playfish w listopadzie ubiegłego roku za 300 milionów dolarów. Obydwie firmy wykazują dryg do przekonywania konsumentów do gier, które są ściśle związane z serwisami społecznościowymi, do których należą gracze.

Co więcej, gry społecznościowe przyciągają różnych odbiorców, którzy niekoniecznie są odzwierciedleniem obrazu stereotypowego gracza – młodego mężczyzny, jaki jest obecny w społecznej świadomości.

Firmy social gaming pokazały, że niektórzy ludzie są gotowi zapłacić prawdziwe pieniądze, za wirtualne przedmioty. Ich sukces można podsumować dostępnymi statystykami, które pokazują, że Zynga sprzedaje więcej wirtualnych ciągników dziennie, niż rzeczywistych ciągników jest sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych w ciągu roku.

To pomogło firmie Zynga osiągnąć poziom przychodów na wysokości 250 milionów dolarów w 2009 roku i pozyskać 180 milionów na inwestycje. I osiągnęli to w momencie, w którym tylko 3% użytkowników wydaje u nich pieniądze.

Zostawia to otwarte drzwi na umieszczenie w grach reklam. Jednak jak do tej pory firmy z branży social gamingu odnoszą na tym polu mniejszy sukces niż w sprzedaży wirtualnych towarów. Reklama jest na pewno trudniejszą drogą w wykorzystywaniu możliwości social games.

Nie jestem graczem, nawet takim, co gra tylko okazjonalnie. Trudno mi identyfikować się z osobami, które poświęcają na granie całe długie godziny w ciągu dnia. Do tej pory udaje mi się opierać zaproszeniom do Farmville, Mafia Wars i innych. Nie jestem fanem prowadzenia własnego pola kukurydzy w wirtualnym świecie czy kierowaniem w nim zorganizowaną grupą przestępczą.

Jednak nie da się zaprzeczyć żę gry społecznościowe są obecnie jednym z najgorętszych trendów w internecie. Marketerzy zaczynają robić wszystko, co w ich mocy, aby wykorzystać możliwości, jakie one dają.

Gry sprawiają, że społecznościowe doświadczenia, jakie mamy z używania np. Facebooka stają się lepsze, bardziej zabawne i dostarczają większą porcję rozrywki, niż serwis sam w sobie. Użytkownicy serwisów społecznościowych, w dużej części przypadków chcą „chociaż raz” zobaczyć jak wygląda gra i jaką rozrywkę zapewnia.

Zainteresowanie grami w social mediach nie będzie maleć, a wręcz przeciwnie, z czasem będzie się powiększać. W miarę jak będą pojawiać się nowe gry, a stare będą rozwijane zgodnie z sugestiami użytkowników. Warto już dziś zastanowić się czy nasza firma może skorzystać z możliwościami oferowanych przez social games, a jeśli tak to, w jaki sposób może to zrobić.

Poniżej przedstawienie historii rodzajów gier społecznościowych od 3100 p.n.e do 2010 n.e. 🙂

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.