Menu / szukaj

Skuteczny plan marketingowy

Plan marketingowy nie jest nienaruszalnym głazem. Aby odnosić sukcesy w marketingu konieczne jest dostosowanie działań marketingowych do sytuacji panującej na rynku.

Przykładem błędnego działania jest sztywne trzymanie się wcześniej przygotowanego planu marketingowego niebiorącego pod uwagę wystąpienia kryzysu na rynku.

Opinie o kryzysie finansowym i tego jak powinny się zachowywać w trakcie jego ewentualnej eskalacji firmy, są różne, jednak nie ulega wątpliwości, że sytuacja się zmienia i konieczna jest reakcja.

Osobiście uważam, że właśnie marketing jest w stanie uratować firmy przed upadkiem w czasie kryzysu, co znajduje potwierdzenie w przeprowadzonych badaniach. Zwykle przetrwanie i gwałtowny rozwój zapewniają sobie te firmy które dużo inwestują w działania marketingowe, a nie te które gwałtownie obcinają te wydatki licząc na to że jakimś cudem uda im się przetrwać. Jeśli firma nie jest w stanie samodzielnie wybrać najlepszej marketingowej drogi, jaką powinna podążyć, warto rozważyć zaangażowanie doradcy marketingowego, który będzie w stanie w tym pomóc.

Pamiętaj również o tym, że przesada w drugą stronę, czyli ciągłe zmienianie przygotowanego planu marketingowego przyniesie Ci zdecydowanie więcej szkód niż korzyści. Wynika to z niepewności, jaka pojawi się wśród Twoich klientów, przez chaotyczne zmiany w tym, co robisz i zamierzasz zrobić.

Zresztą, każdą osobę odpowiadającą za realizację planu marketingowego, która zaczyna pracę w nowej firmie od całościowej zmiany planu marketingowego należałoby zwolnić za działanie na jej szkodę. Są oczywiście odosobnione sytuacje, które to dopuszczają, ale stanowią one tylko wyjątek od reguły.

Gdy jesteś odpowiedzialny z realizację planu marketingowego niezbędne jest badanie jego skuteczności, aby wprowadzać konieczne modyfikacje zwiększające efekt już podjętych działań.

A kiedy Ty ostatnio zbadałeś skuteczność przygotowanego planu marketingowego?

Właśnie dla Ciebie przygotowałem listę pytań, które pomogą w ustaleniu czy Twoja firma idzie w dobrym kierunku.

  1. Na czym koncentrujesz się w działaniach marketingowych?
  2. Jak klienci postrzegają Twoją firmę?
  3. Jakie metody są używane do rozwoju nowych produktów lub usług, ustalania ceny, identyfikacji potrzeb klienta, badania działań konkurencji?
  4. Czy nawiązujesz osobiste relacje z klientami?
  5. Jak oceniana jest obsługa klienta?
  6. Jaka jest interakcja między marketingiem a innymi obszarami działania firmy?
  7. Jak przebiega tworzenie marki firmy?
  8. Jaka jest Twoja nisza rynkowa i jakie specyficzne dla niej działania powinniście podjąć?
  9. Jak na Twoje działania reaguje konkurencja?

Zastanów się nad własnym planem marketingowym w oparciu o te pytania, a zauważysz obszary, które możesz ulepszyć. Jeśli nie posiadasz planu marketingowego to warto zastanowić się nad jego stworzeniem. Nie powinno to być jednak kilkuset stronicowe opracowanie zrozumiałe tylko dla osób wtajemniczonych. Plan marketingowy dla małej lub średniej firmy powinien być prosty i efektywny.

Może być stworzony przez doradcę marketingowego, jednak na pewno na końcowym etapie jego powstawania, powinna być przeprowadzona burza mózgów, na podstawie przygotowanych przez doradcę pomysłów, w celu skonfrontowania ich z opiniami i wiedzą przedsiębiorcy do którego należy firma. To on najlepiej rozumie własny rynek.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.

  • bettie8

    Jak dla mnie najważniejszym  z tych wszystkich wymienionych 9 punktów jest znalezienie sobie niszy rynkowej. Jeśli wejdziemy w nią jako pierwsi, to mamy duże szanse zbudować sobie lojalny rynek i jednocześnie stworzyć dochodowy dla siebie biznes