Menu / szukaj

Skuteczne sposoby promocji sklepów detalicznych

Nie wystarczy być kreatywnym. Oto jak upewnić się, że nasze wysiłki przyniosły rezultaty. Ostatnio otrzymałem pytanie od jednego z  czytelników, właściciela sklepu detalicznego. Zamiast odpowiadać za pomocą e-maila, czy udzielić płatnej usługi doradczej, postanowiłem w porozumieniu z nim przygotować odpowiedź w formie wpisu na naszym blogu.

Pytanie:

Prowadzę własny sklep detaliczny. Stosuję różne formy reklamy, łącznie z wysyłaniem bezpośrednich listów do klientów, kuponami i reklamami w prasie. Ostatnio zostałem zapytany przez jednego z moich znajomych, prowadzących sklep w zupełnie innej braży, czy nie chciałbym kupić powierzchni reklamowej na jego paragonach. Myślę że to świetny pomysł. Jakie inne rodzaje innowacyjnych metod reklamy mógłbym wziąć pod uwagę?

Odpowiedź:

Po pierwsze gratuluję zdolności do twórczego myślenia i chęci wykorzystania innych i nie standardowych działań promocyjnych. Należy jednak pamiętać, że choć kreatywność w reklamie jest bardzo ważna to musi być jednocześnie skuteczna aby móc uznać ją za sukces. Efektywna reklama może zostać opracowana wyłącznie wtedy, gdy Twoje strategia jest oparta o solidne biznesowe praktyki takie jak:

Analiza konkurencji: Kim są Twoi konkurencji? Jakie są ich rynki docelowe? W jak sposób osiągają swoje cele? Jak możesz się od nich odróżnić?

Rynek docelowy: Kim są Twoi klienci i czego potrzebują lub chcą? Czy Twój rynek jest szeroki, posiadający dużą liczbę potencjalnych klientów czy wąski tylko z kilkoma lub kilkunastoma klientami?

Pozycjonowanie na rynku: Jaka pozycja na rynku najlepiej odróżnia Cię od konkurencji? Czy oferujesz najniższe ceny? Najwyższą jakość? Czy oferujesz najlepszy wybór produktów? Twoje komunikaty marketingowe myszą skupić się na pokazaniu wartości produktów bądź usług. Co takiego oferujesz, a czego nie ma nikt inny?

Budżet: Ile może wydać, aby dotrzeć do rynku docelowego? Wysokość budżetu przełoży się na wybór mediów m.in. takich jak gazety, kupony, direct mail, telewizję, radio i internet.

Budowa marki kontra sprzedaż produktów lub usług: Czy chcesz stworzyć świadomość marki, tak aby ludzie pytali o Twoje produkty kierując się ich wyglądem i nazwą, czy też chcesz skierować użytkowników na Twoją stronę internetową, na której będą mogli dokonać zakupu. To dwie rożne strategie.

Większość małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza firm w branżach związanych z handlem detalicznym, chce aby ich reklamy, przekazywały ich unikalną ofertę do klientów. Jednocześnie mają one za zadanie zwiększać ruch na stronie internetowej i sklepie stacjonarnym. Dlatego, niezależnie od tego jak kreatywne lub zabawne wiadomości reklamowe tworzysz, muszą one oddziaływać na odbiorców i przekonywać ich do określonego działania (to znaczy przyjścia do Twojego sklepu i dokonania zakupu, a przynajmniej do wypróbowania Twoich produktów).

Kreatywne techniki reklamy

Są tysiące sposobów na generowanie twórczej reklamy – w tym niestandardowe nośniki reklamowe, sponsoring czy nawet imprezy charytatywne. Zwracanie uwagi na korzyści produktów firmy pozwala na osiągnięcie przewagi nad konkurencją. Oto kilka pomysłów na rozpoczęcie odpowiednich działań:

Promocja wzajemna

Sprzedaż detaliczna dobrze działa gdy skrzyżujemy kompatybilne produkty i usługi. Na przykład, lokalna pralnia może dać każdemu klientowi kwiat z sąsiedniej kwiaciarni, a z drugiej strony kwiaciarnia może dawać każdemu z swoich klientów promocyjny kupon rabatowy na usługi pralni. Innym przykładem jest weterynarz posiadajacy kupony rabatowe na karmę dla zwierząt w pobliskim sklepie.

Lokalny sponsoring

Zwiększa rozpoznawalność Twojej firmy przy jednoczesnej pomocy społeczności w ważnych dla niej sprawach. To lokalne przedsiębiorstwa sponsorują regionalne drużyny sportowe, to one również wspierają osoby najbardziej potrzebujące pomocy i pomagają w organizowaniu ważnych wydarzeń.

Reklamy na podłodze

To jedna z nowszych technik reklamy. Wskazówki kierujące klientów tam gdzie chciałbyś, aby poszli w Twoim sklepie. Niektórzy sprzedawcy przyklejają takie reklamy, aby później łatwo je usunąć, gdy stracą, na jakości i trzeba będzie je zastąpić nowymi. Inni sprzedawcy tymczasowo kładą nową podłogę, w całości przygotowaną na potrzeby reklamy. Obydwa sposoby są dobre, jednak większą skuteczność można zaobserwować w drugim przypadku.

Pomalowanie ścian

Może twórczo podkreślić Twoje produkty lub usługi. Oczywiście pod warunkiem, że albo jesteś właścicielem lokalu albo ten, od kogo go wynajmujesz wyraził na to zgodę. Osobiście znam przykład lokalnego sprzedawcy sprzedającego upominki i ciekawe rzeczy na prezenty, który ozdobił w ten sposób ściany w swoim sklepie.  Moim zdaniem jest to jedne z lepszych pomysłów na zapadnięcie w pamięci ludzi, którzy odwiedzają nasz sklep. Czy wspomniałem, że ten sklep znacząco zwiększył sprzedaż?

Pokazy wykorzystania produktów

Mogą odbywać się na lokalnych targach, straganach ze starociami, parkach czy generalnie miejscach, w których można spotkać sporą ilość osób będących Twoimi potencjalnymi klientami. Pokaż klientom jak działają Twoje produkty. Niech ich dotkną, poczują lub posmakują. Jeśli możesz, zaoferuj im bezpłatne próbki.

Linki sponsorowane

Dobrze wykorzystane znacząco pomagają w skierowaniu ruchu internautów na Twoją stronę, zwiększając jednocześnie sprzedaż. Sprawdź ofertę Google i zobacz czy poradzisz sobie z prowadzeniem kampanii promocyjnej nie marnując przy tym znaczących kwot pieniędzy. Pozycjonowanie jak i działania promocyjne z wykorzystaniem Google AdWords to coś, w czym jako agencja marketingowa bardzo dobrze sobie radzimy. Jeśli chciałbyś zlecić nam opracowanie oraz realizowanie kampanii dla Ciebie, zapraszam do kontaktu.

Serwisy z bazami firm

Zdaję sobie sprawę z tego że raczej nie są najkreatywniejszym sposobem reklamy, jednak jest to szansa na to, aby pokazać swoją reklamę tam gdzie nie dociera konkurencja lub też dociera bardzo słabo. Jest to okazja dla Ciebie do wyróżnienia Twojej firmy, przyciągnięcia oka klienta i przekonania go, aby zadzwonił do Ciebie, a nie do konkurenta. Umieść tam jak najwięcej informacji na temat produktów lub usług wyróżniając je przy pomocy nagłówków, logo i grafiki.

Telewizja regionalna

Jest bardzo skupiona na określonych obszarach geograficznych i jest o wiele bardziej przystępna niż sieć ogólnopolska. Ponadto zarówno koszt przygotowania takich reklam jak i i koszt ich wyświetlenia jest zwykle mniejszy.

Specjalne sekcje lokalnych gazet

Wydawane w różne dni tygodnia są dobrym sposobem na dotarcia do osób o konkretnych zainteresowaniach, często zbieżnych z tym, co oferujesz . Dodatkową korzyścią jest to, że takie osoby mieszkają w bezpośredniej bliskości Twojego sklepu.

Bezpłatne raporty

Są jednymi z najtańszych i najpotężniejszych metod reklamy. Dobrze napisany raport potwierdza Twoją znajomość branży i pokazuje grupie docelowej, ile wiesz na temat produktów, które chcą kupić. Raport powinien być całkowicie wolny od odniesień do Twojej firmy lub produktów, ponieważ chcesz odzwierciedlić Twoją wiedzę, a nie promować swój produkt lub usługę. Wiarygodność to klucz do sukcesu.

Kreatywność jest godna pochwały. Jednak to efektywność będzie budować Twój biznes. Przy odpowiednim planowaniu i skupieniu, reklamy mogą osiągnąć oba cele. Nigdy nie zapominaj o swoich odbiorcach oraz o tym, czego chcą i potrzebują. Upewnij się, że Twoje komunikaty marketingowe są przekazywane w sposób jasny, skuteczny i dostarczenie częsty.

 

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.