Menu / szukaj

Połącz siły z konkurencją i odnieś marketingowy sukces strategicznie tworząc z nią partnerskie relacje

Biznes jest wojną między konkurentami? Chociaż zawsze mocno skłaniam się w stroną odpowiedzi twierdzącej na takie pytanie, to może warto zastanowić się, czy takie podejście może nie zagrażać rozwojowi przedsiębiorstwa.

W takim wypadku lepszą strategią jest budowanie partnerskich sojuszy i skłonienie konkurencji do pomocy, dzięki której staniesz się lepszy i silniejszy. Strategia parnterstwa strategicznego powoli Tobie i konkurentom wzajemnie rozwijać własne biznesy i odnieść marketingowy sukces.

Jak to zrobić? Poniżej przedstawiam kilka spraw, którym warto poświęcić uwagę.

Dowiedz się, kim są konkurenci. To brzmi jak banał. Jednak wielu przedsiębiorców popełnia ten błąd. Jeśli prowadzisz sklep spożywczy, Twoją konkurencją są na pewno podobne sklepy. Ale to nie wszystko. Jednocześnie konkurujesz z innymi przedsiębiorcami, którzy zaspokoją identyczne jak Ty potrzeby, lecz robią to poprzez inne produkty i usługi. Musisz wiedzieć, kim są konkurenci. Nie tylko ci, o których myślisz, że ich dobrze znasz. Musisz również posiadać informacje o mniej znanych podmiotach, które umykają uwadze i nie zwracają na siebie uwagi.

Zdobądź wszystkie możliwe informacje o konkurentach. Nie skupiaj się na pojedynczym aspekcie ich działalności. Dostrzegaj szerszy obraz i konsekwencje ich biznesowych ruchów. Poszukuj o nich artykułów w prasie. Dokładanie zapoznaj się z informacjami na ich temat w internecie. Użyj Google Alerts w celu badania, co nowego pojawiło się na ich temat w sieci. Jeśli jest to możliwe, rób u nich sekretnie zakupy. Badaj ich odpowiedzi na wiadomości e-mailowe. Dowiedz się jak przebiega obsługa telefoniczna ich klientów.

Zbuduj dobre relacje z konkurentami. Gdy już będziesz wiedział, kim są oraz jak działają konkurenci, skontaktuj się z nimi. Przyłącz się do grupy networkingowej, stowarzyszenia, fundacji, w której działają i poznaj osoby pracujące dla konkurencji. To ważne, aby poznać takich ludzi (bardzo często będących wybitnymi indywidualnościami). Nigdy nie wiesz, dokąd taka znajomość może Cię później zaprowadzić.

Bądź przygotowany do wspólnych działań, kiedy będzie to wymagane. Jeśli coś będzie miało wkrótce odcisnąć silne pozytywne lub negatywne piętno na Twoim rynku, skontaktuj się z konkurentami, aby połączyć siły i podjąć odpowiednią akcję. Możecie zjednoczyć się w celu protestowania lub lobbowania na rzecz nowej ustawy, której uchwalenie wpłynie na  waszą branżę.

Rywale mogą również służyć jako pewnego rodzaju wykwalifikowana pomoc w realizacji szczególnie dużego i zaawansowanego projektu, z którym Twoja firma może sobie nie poradzić samodzielnie.

Pozwól konkurentom uczynić Cię lepszym. Kiedy konkurenci wygrywają każdą walkę, zrób wszystko, aby dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje. Nie używaj tego jednak jako wymówki, dzięki której łatwiej zaakceptujesz porażkę. Kiedy już zrozumiesz ich tajemnicę skutecznego zaspokajania potrzeb rynku, postaraj się zrobić z tego użytek, żeby być atrakcyjniejszym dla nabywców. Nie możesz przy tym po prostu skopiować wszystkiego, co robią konkurenci. To nie przyniesie oczekiwanych efektów. Skorzystaj z ich najlepszych pomysłów, przetestuj je, dostosuj do własnych potrzeb i ulepsz własną firmę w oparciu właśnie o nie.

Przeciwstaw się pragnieniu konkurowania ceną. Tak, wiem, jakie to jest kuszące. Sam nie raz walczyłem z samym sobą, żeby nie obniżać ceny. Oczywiście na krótką metę jest to bardzo dobra taktyka. Jednak, jeśli zamierz działać na rynku długo – a większość przedsiębiorców ma taki plan – nie możesz pozwolić, aby niskie ceny spowodowały, że nie będziesz praktycznie zarabiać.

Zamiast na obniżaniu cen powinieneś skupić się na oferowaniu o wiele lepszej niż konkurencja wartości.

Przygotuj się na to, że nie każdy gra czysto. Uczciwa konkurencja jest dobra. Zmusza wszystkich do dawania z siebie wszystkiego co najlepsze. Jednak nie każdy konkurent działa uczciwie. Zawsze są ludzie, którzy będą chcieli budować własne firmy na nieuczciwych zagraniach i oszustwach. Gdy zauważysz takie działanie, nie zwlekaj z podjęciem kroków prawnych, jeśli są odpowiednim wyjściem.

Konkurencja jest naturalną częścią biznesu. Nie pozbędziesz się jej. Zawsze pojawią się firmy, które będą walczyły z Tobą o klientów. Najlepiej zrobisz, stosując taktykę Sun Tzu, która mówi: „Trzymaj przyjaciół blisko, a wrogów jeszcze bliżej”. A jeśli wróg zamieni się w przyjaciela, tym lepiej dla Ciebie.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.