Menu / szukaj

Podstawy zintegrowanej strategii komunikacji marketingowej

Najpierw zastanówmy się nad tym jak postrzegamy zintegrowaną komunikację marketingową. Jest to bez wątpienia wymiana informacji, która obywa się między klientem a przedsiębiorstwem.

Czy rzeczywiście taka wymiana ma miejsce?

Firmy często uważają, że doskonale komunikują się marketingowo ze swoimi klientami. Jednak jak jest naprawdę wiemy doskonale tylko my, klienci takich firm.

Dlatego nie ważne ile wydasz na nową kampanię marketingu zintegrowanego, albo, jakie narzędzia marketingu  zastosujesz, a które wcześniej umieściłeś w planie marketingowym. Jeśli nie będziesz każdym działaniem marketingowym, które podejmujesz, komunikował się z klientem, nic nie zyskasz.

Gdy zastanawiamy się nad zintegrowaną komunikacją marketingową możemy pomyśleć, że chodzi tylko i wyłącznie o promocję naszych produktów i usług. Jednak jest to część prawdy. Komunikacja może odbywać się w sposób formalny, kontrolowany przez nas, lub też nieformalnie, niezależnie od nas. Najczęściej jest tak, że odbywa się ona równocześnie na oba sposoby.

Wg dr Macieja Rydela, z którego podejściem się zgadzam, zintegrowaną komunikację marketingową możemy podzielić na:

Komunikacja formalna (promocja)

  • Reklama
  • Public relations
  • Sprzedaż osobista
  • Promocja sprzedaży
  • Promocja bezpośrednia
  • Sponsoring

Komunikacja nieformalna

Komunikacja poprzez:

  • produkt, jego dostępność i opakowanie
  • cenę i warunki sprzedaży (w tym płatności)
  • lokalizację oraz lokalizację i wygląd firmy oraz jej punktów sprzedaży
  • merchandising
  • zachowania pracowników ( w tym zarządu firmy), ich dostępność, kompetencje
  • badania marketingowe
  • spotkania nieformalne
  • szkolenia
  • sposób załatwiania reklamacji

10 zasad zintegrowanej komunikacji marketingowej (wg dr Macieja Rydela):

  1. Wszystko, co firma robi może być komunikatem marketingowym przesyłanym do otoczenia rynkowego firmy. Komunikacja to nie tylko formalna promocja.
  2. Każdy komunikat (w tym również zaniechanie informacji) wpływa na wizerunek firmy (marki).
  3. Należy, zatem uświadomić wszystkim pracownikom firmy, że wizerunek tworzy każdy, a nie tylko dział promocji.
  4. Każdy komunikat powinien być świadomie przez firmę kształtowany (zgodnie z jej strategią marketingową) i kontrolowany przez nią.
  5. Całość komunikatów powinna stanowić zintegrowany, logiczny ciąg działań synergicznie wpływających na otoczenie.
  6. Komunikacja winna być dostosowana do specyfiki wcześniej zbadanego odbiorcy (zindywidualizowana).
  7. Odbiorcą komunikacji marketingowej jest nie tylko odbiorca towaru (klient).
  8. Komunikacja powinna zakładać dialog z odbiorcą (przepływ informacji w obie strony).
  9. Należy stale kontrolować komunikaty marketingowe konkurentów.
  10. Należy stale kontrolować reakcje otoczenia rynkowego na komunikaty marketingowe firmy.
marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.