Menu / szukaj

Podstawy strategii e-mail marketingu – tworzenie listy e-maili

Jeśli chcesz by klienci zapisali się do Twojego newslettera a później stali się uczestnikami Twoich działań e-mail marketingowych – wystarczy ich o to poprosić.

Coraz więcej ludzi zdobywa informacje, których szukają w biegu (poprzez Blackberry, iPhone, netbooki i inne urządzenia do komunikacji mobilnej). Okresy skupienia i pamięci są krótkie; czas jest ograniczonym zapasem, a skrzynka odbiorcza klienta jest dobrym miejscem do utrzymywania kontaktu z nim. Niezbędna jest jest jednak odpowiednia strategia e-mail marketingowa w której określisz sposoby tworzenia listy e-maili.

To dlatego wysokiej jakości, bazująca na dobrowolnym zezwoleniu do dodania do niej, lista mailingowa jest sercem jakiejkolwiek udanej kampanii marketingowej online. Twoje treści i promocje są udane, jeśli docierają do ludzi, którzy troszczą się o Twój biznes lub sprawę. Gdy ktoś zapisuje się do Twojej listy mailingowej, informuje Cię, że chciałby wiedzieć więcej na temat Twojego biznesu, poświęca Ci cenne chwile swojego czasu i uwagę. To ogromnie wartościowe w dzisiejszym szaleńczym świecie, gdzie ludzie są bardziej wybiórczy w przypadku informacji, które chcą wykorzystać.

Jak więc dodasz większą liczbę klientów do swojej marketingowej listy mailingowej?

Odpowiedź jest prosta … po prostu poproś!

Zanim będziesz dzielił się doświadczeniem i budował związek z Twoimi odbiorcami komunikując się poprzez e-mail, musisz poprosić ich o pozwolenie.

4 zasady otrzymania pozwolenia na wysyłanie wiadomości e-mail do klientów

Podczas gdy aplikacje, narzędzia i możliwości marketingu online mogły ulec zmianie, zasady związane z marketingiem mailowym bazującym na wyrażeniu zgody na otrzymywanie wiadomości są te same:

  1. Pozwolenie jest prawem. Pozwolenie nie jest po prostu uprzejmością, to prawo. To to, co różni prawych marketingowców mailowych i spamerów, i daje Ci przewagę konkurencyjną. Proś o nie, zdobywaj i utrzymuj. Nie nadużywaj.
  2. Pozwolenie jest kluczowe. To, co uległo zmianie w bitwie o skrzynkę odbiorczą to postrzeganie spamu przez klientów. Kiedyś „spam” oznaczał wkradanie się, zagadkowe maile szerzące pornografię, tanie farmaceutyki, oszustwa związane z praniem brudnych pieniędzy i tym podobne. Teraz odbiorcy postrzegają jakikolwiek niechciany lub nieznany e-mail jako spam, nawet jeśli pochodzi on od legalnych firm, czy organizacji. Zdobywanie pozwolenia przed wysłaniem komuś newslettera dowodzi Twojej wiarygodności, jest dowodem szacunku dla Twoich klientów i łączy klientów z informacjami, których poszukują.
  3. Pozwolenie jest nietrwałe. To, że ktoś dał Ci raz pozwolenie na dodanie go do Twojej listy mailowej, nie oznacza, że jest to wieczne. Musisz przez cały czas zdobywać pozwolenie i dawać ludziom szansę na rezygnację, gdy zdecydują, że nie chcą już otrzymywać od Ciebie wiadomości.
  4. Pozwolenie nie jest przechodnie. Strzeż się list sprzedawanych przez osoby trzecie. Ludzie chcą otrzymywać wiadomości od firm, które znają i którym ufają – nie obcym. Podobnie też nie zakładaj, że ponieważ klient dał Ci pozwolenie na jeden newsletter, ma ono zastosowanie także do innych.

Wskazówki, jak stworzyć wysokiej jakości listę mailową

Sztuczką jest poprosić klientów by zapisali się przy każdej okazji. Oto kilka sposobów na znalezienie nowych odbiorców i zbudowanie lepszej, skuteczniejszej listy.

* Poproś klientów o zapisanie się do Twojego newslettera online i offline. Niech to będzie przyjemne i łatwe.

* Umieść okno z napisem „Przyłącz się do mojej listy mailowej” na swojej stronie domowej i przekieruj je do archiwum newslettera.

* Promuj swój newsletter na twoim blogu i profilach społecznościowych. Dodaj okno z napisem „Zapisz się do mojego newslettera” na swojej stronie na Facebook’u. Prześlij reklamy Twojego newslettera na Twittera, Blipa, Flakera, Śledzika przekierowując ludzi do archiwum, gdzie mogą przejrzeć starsze wątki. Wyślij wiadomość do kontaktów z LinkedIn, GoldenLine wspominając im o Twoim newsletterze i zapraszając ich ponownie na Twoją stronę internetową by się zapisać.

* Przechowuj formularz zgłoszeniowy i wydruk Twoich ostatnich wydań newsletter’a w pobliżu kasy sklepowej.

* Zamieść reklamę newsletter’a i adres pod którym można się zapisać na swoich wizytówkach i innych drukowanych materiałach.

* Przeprowadź konkurs wśród pracowników, przedstawicieli handlowych i pozostałych członków Twojego zespołu by skłonić ich do namawiania odbiorców do zapisu.

* Oferuj darmowy raport i kupon dla nowych odbiorców.

* Daj klientom szansę wyboru obszarów zainteresowania i określenia preferencji w momencie zapisu byś mógł przesyłać im właściwe treści.

* Prześlij maila powitalnego aby potwierdzić odbiorcom, że zostali zapisani. Skorzystaj z okazji by podsumować oczekiwania, co do tego, co i jak często będą otrzymywać (zamieść odnośnik do ostatniej kampanii lub wątków newslettera).

Spójrz na powyższe wskazówki by dostrzec gdzie możesz tracić możliwości aby budować większą listę mailową. Mogą to być nawet całe segmenty rynku i odbiorców, które pozostały niewykorzystane. Nie będziesz wiedział, czy są oni zainteresowani, jeśli ich o to nie spytasz.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.