Menu / szukaj

Personal branding w internecie

Personal branding, czyli świadome budowanie własnego wizerunku, dzięki ogólnie dostępnym narzędziom. W obecnym świecie informacji, budowanie takiego wizerunku odbywa się w dużej części w internecie.

Załóżmy przez chwilę, że poszukujesz pracy. Wymarzone stanowisko czeka na ciebie. Jednak aby je zdobyć musisz przejść proces rekrutacji i wygrać z innymi osobami, które również chcą zdobyć tą pracę. Jesteś po studiach, zainwestowałeś w ciekawe szkolenia, kilka praktyk i staży za tobą.

To, o czym nie wiesz, a co wpłynie na to, że nie otrzymasz pracy jest pewne zdjęcie umieszczone w jednym z portali społecznosciowych, na których wyglądasz szczególnie nieprofesjonalnie, prezentując się w co najmniej dwuznacznej pozie.

Oczywiście jest to przykładowe sytuacja, ale pokazuje jak to, co robisz w internecie wpływa na sukces w życiu zawodowym.

Anonimowość chroniła i pozwalała szerzyć się mało przemyślanym, często bardzo chamskim komentarzom. Obecna sytuacja daleka jest od doskonałości, ale, od kiedy w internecie pośrednio dzięki Facebookowi, coraz częściej posługujemy się naszym imieniem i nazwiskiem, szczególnie ważne stało się uważanie na to, co i gdzie piszemy. Każda wypowiedź, która umieścimy w internecie będzie później mogła działać przeciwko nam.

Jak pokazuje badanie serwisu Pracuj.pl 72% ankietowanych w różny sposób sprawdza w Internecie informacje o nowopoznanej osobie.

 

Niemal połowa sprawdza kilka lub kilkanaście linków w wynikach wyszukiwania oraz wypowiedzi nowego znajomego w biznesowych serwisach społecznościowych. Tylko 28% ankietowanych w ogóle nie szuka takich informacji w Internecie.

Jeśli przełożyć to na proces poszukiwania pracy to szybko okazałoby się, że przeważająca część pracodawców i rekruterów stara się przyjrzeć zachowaniom w internecie kandydatów na dane stanowisko.

Jak więc sprawić, że wypadniesz korzystnie w oczach oceniających Cię osób?

1. Dbanie o dobre imię w świecie rzeczywistym.

Mimo że skupiamy się na działaniach w internecie to jednak to, co tam się pojawia ściśle wiąże się z relacji z ludźmi w świecie rzeczywistym. To, jakie działania podejmujemy, co robimy, jak wcześniej współpracowaliśmy z naszymi znajomymi z poprzedniej pracy wpływa na postrzeganie naszej osoby przez innych.

Mogą one później umieścić swoją pozytywną opinię na nasz temat w internecie, np. w formie rekomendacji. Jeśli masz takie osoby poproś je o napisanie kilku ciepłych słów w rekomendacjach na jednym z profesjonalnych serwisów społecznościowych.

2. Przemyślane i ciekawe komentarze na portalach i blogach związanych z branżą, w której chcesz pracować.

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami z branży. Czytaj artykuły, komentuj starając się dostarczyć nowe spojrzenie na konkretną sprawę lub dostarczaj dodatkowe informacje wartościowe z punktu widzenia innych czytelników.

Staraj się robić to regularnie. Dzięki temu twoje dane osobowe będą lepiej widoczne w sieci. Z czasem będziesz zdobywał coraz większa wiedzę, a twoje wypowiedzi będą coraz bogatsze.

Część z potencjalnych pracodawców może nawet skojarzyć twoje komentarze i tym samym twoją skromną osobę, co niewątpliwie wpłynie na zwiększenie szans na otrzymanie wymarzonej posady.

3. Prowadzenie strony internetowej i bloga.

Własna strona internetowa z informacjami o tobie i o twoich dotychczasowych osiągnięciach jest dobrym sposobem na pozytywne zaistnienie w internecie. O wiele lepszym jest prowadzenie  bloga o tematyce branżowej związanej ze stanowiskiem, na którym chcesz pracować.

Blog daje bardzo dobre możliwości pozycjonowania własnej osoby jako eksperta. Przy okazji tworzenie wpisów na bloga pozwala na pogłębienie wiedzy, która będzie Ci później pomagała w dobrym wykonywaniu obowiązków w miejscu pracy. Dodatkowo budujesz relację z czytelnikami, często wpływowymi osobami w różnych firmach. Może być tak, że nie będziesz nawet musiał szukać pracy. Jeśli będziesz pozytywnie postrzegany, praca znajdzie Cię sama.

4. Udzielanie się w serwisach społecznościowych.

Generalnie działania w serwisach społecznościowych wpływa na pozytywne postrzeganie ciebie jako osoby otwartej i gotowej do podjęcia komunikacji z różnymi osobami. Wiele jednak zależy od podejścia i treści jakie będzie tam umieszczał. Nie musisz być ultra profesjonalny i zamieszać wpisy tylko związane z pracę, bo nie o to przecież chodzi w korzystaniu z serwisów społecznościowych.

Nie możesz jednak pozwolić, aby komunikacja prowadzona za pośrednictwem tych serwisów miała negatywny oddźwięk. Wchodzenie w utarczki słowne na profilu publicznym z byłą dziewczyną czy byłym chłopakiem nie wchodzi w grę. Wypisywanie rasistowskich i szkalujących komentarzy pod kątem różnych osób również. Możesz i powinieneś krytykować, jeśli dana sprawa sprawia, że czujesz taką potrzebę, nie możesz jednak dopuścić do tego, aby ta krytyka wymknęła Ci się spod kontroli.

Pamiętaj, że internet nie jest już oazą anonimowości. To, co piszesz pod swoim nazwiskiem zostanie w sieci na zawsze, a dostęp do niego będzie miało bardzo dużo osób wśród których mogą być również takie decydujące o twoim zatrudnieniu.

Podobnie jak w przypadku działalności marketingowej firmy w internecie, wartym przemyślenia jest plan działań promujących twoją osobę w sieci.

Jeśli aktualnie poszukujesz pracy, profesjonalnej podejście do takich działań korzystnie wpłynie na szanse otrzymania posady, o którą się starasz i sprawi że staniesz się lepiej widoczny dla potencjalnych pracodawców.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.

  • Kluczowe w przyciąganiu innych do tworzonych treści, oferowanych usług czy do siebie samego jest przekazanie drugiej stronie odpowiedniej wartości. Zasada „Content is King” działa w każdych okolicznościach.

    Najwięksi biznesmeni nie są znani i bogaci, ponieważ potrafią stworzyć swój wizerunek. Oni potrafią działać tak by zaoferować coś wartościowego i zdobyć pieniądze – a wizerunek jest dopiero pochodną.

    Warto jak najlepiej wykorzystywać dostępne narzędzia, lecz nie należy zapominać o najważniejszym.