Menu / szukaj

New Business Cafe: StudentsWatch – społeczność badaczy

Tym razem w cyklu New Business Cafe miałem okazję zadać kilka pytań założycielowi serwisu StudentsWatch.pl, Przemysławowi Wesołowskiemu.

Celem StudentsWarch.pl jest realizacja wysokiej jakości badań marketingowych przy jednoczesnym budowaniu wokół tej inicjatywy aktywnej społeczności.

Zapraszam do czytania.

Łukasz Schab: Portal jest mi szczególnie bliski z powodu praktycznych jak i zawodowych zainteresowań związanych z badaniami marketingowymi. Zacznijmy może jednak tradycyjnie od pytania o genezę projektu. Skąd w polskim internecie wziął się taki projekt? Kto właściwie za nim stoi?

Przemysław Wesołowski: Sprawą oczywistą dla każdego jest ogromny potencjał Internetu i jego siły społecznościowej. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej, w Polsce często Internet jest niedoceniany jako medium do prowadzenia wartościowych badań marketingowych. Nie da się ukryć, że wkrótce wydatki na badania on-line przewyższą wszystkie pozostałe metody.

To perspektywa 5-10 lat. To wielka siła i szansa m.in. dla nas!

Jeśli chodzi o nas, to jesteśmy doktorantami na Uniwersytecie Warszawskim. Łączymy wiedzę i zainteresowania z nauk społecznych i ścisłych. Podczas pracy dla jednej z wiodących agencji badawczych w Polsce, doszliśmy do wniosku że czegoś nam w tym wszystkim brakuje. Wspólnie postawiliśmy sobie pytanie: dlaczego nie wykorzystać potencjału serwisu społecznościowego do usprawnienia realizacji badań? Później, pozostało nam tylko zebranie i przekonanie do projektu odpowiedniego zespołu. Nad samą koncepcją, biznes planem i specyfikacją pracowaliśmy 9 miesięcy. Od czerwca pracujemy i udoskonalamy nasz system .

Łukasz Schab: Jak działa portal? W informacji prasowej można przeczytać: „StudentsWatch.pl to pierwszy w Polsce portal społecznościowo-badawczy. Jest skierowany do młodych ludzi, którzy chcą wyrażać swoje opinie i mieć wpływ na decyzje biznesowe firm. Celem serwisu jest realizacja wysokiej jakość badań marketingowych i społecznych przy jednoczesnym wspieraniu inicjatyw użytkowników.” Czy  możesz to rozwinąć? Co kryje się pod wspieraniem inicjatyw użytkowników?

 

Przemysław Wesołowski: Jesteśmy serwisem który bardzo mocno wspiera inicjatywy swoich panelistów. Nasi użytkownicy mają możliwość proponowania tematów swoich badań i my je w miarę możliwości staramy się realizować. Równolegle wzbogacamy system do badań internetowych, jak i serwis społecznościowy, by za jakiś czas udostępnić użytkownikom wygodny kreator do ankiet, możliwość tworzenia grupowych projektów, komentowania swoich projektów. Wspieramy także inicjatywy kół naukowych i samorządów studenckich.

 

Łukasz Schab: Mam trudność z określeniem czy to jest społeczność, która wspomaga swoich członków, biorąc udział w badaniach, czy raczej przedsięwzięcie posiadające „poważną” ofertę skierowaną do firm. Jakie są wasze cele związane z portalem? Na czym wam zależy?

Przemysław Wesołowski: W naszym przekonaniu i założeniu całego projektu, jedno nie wyklucza drugiego. System jest tak skonstruowany żeby z jednej strony pomagać panelistom w realizacji ich projektów, z drugiej zaś strony jest biznes – dzięki bardzo dużej i zróżnicowanej bazie możemy przedstawić potencjalnemu klientowi ciekawą ofertę. Jeśli chodzi o cele, to chcielibyśmy dalej rozwijać serwis – tak żeby w przeciągu kilkunastu następnych miesięcy stał się naprawdę ważnym elementem na „mapie badań on-line” w Polsce i nie tylko.

Stworzenie, utrzymanie i rozwój portalu sporo kosztuje. Jak, jako osoby, które realizują taki projekt zdobyliście potrzebne finansowanie? Pytam pod kątem tego jak podobni do was, posiadający własny pomysł na biznes, powinni działać aby zdobyć potrzebne środki. Co waszym zdaniem jest najważniejsze pod tym kątem?

Przemysław Wesołowski: W naszym przekonaniu, kluczem do sukcesu jest przede wszystkim pasja….. i dobry zespół. Miesiące gorących dyskusji, zaowocowały powstaniem bardzo szczegółowego planu serwisu oraz harmonogramu jego budowy. Przekonaliśmy do nas innych młodych startupowców, którzy już odnieśli sukces i oni w nas zainwestowali. Bardzo ważne jest też to, że mamy silny dział IT, a także sami obok zajmowania się marketingiem i badaniami poświęcamy czas na rozwijanie systemu.

Łukasz Schab: Obawiam się trochę o jakość i trafność wyników. Nie do końca jestem przekonany czy taka społeczność, która interesuje się badaniami, jest w stanie odpowiadać tak jak osoby które nie mają z nimi nic do czynienia. Mówiąc prościej, czy to że osoby które biorą udział w badaniach i mają większą niż przeciętna wiedzę na temat badań nie zaburzają uzyskiwanych wyników. Czy możecie odpowiedzieć na te wątpliwości?

Przemysław Wesołowski: Nasz Panel jest odzwierciedleniem populacji młodych Polaków, do których zaliczamy osoby w wieku 16-45. Naszą społeczność stanowią osoby o różnych zainteresowaniach, zawodach czy  wiedzy na temat badań. Ideą naszego manifestu jest to, żeby uświadomić społeczeństwo już od jak najmłodszego wieku o ich kluczowej roli w procesie realizacji badań rynku i opinii. Respondenci powinni znać swoją wartość i dlatego aktywujemy ich za pomocą wielu atrakcji na naszym serwisie. Dodam tylko, że średni response rate z minionych projektów wyniósł ponad 43 %.

Łukasz Schab: Jaka jest wizja rozwoju portalu?

Przemysław Wesołowski: Portal będzie dalej rozwijany w kierunku nowych funkcjonalności społecznościowych (takich jak grupowanie, możliwość kontaktu między użytkownikami) oraz biznesowych – kreator, system zarządzania projektem badawczym. Pracujemy także nad wzbogaceniem metodologii naszych badań o techniki projekcyjne w ankiecie, integrację badania CAWI z badaniem jakościowym, badania ciągłe.

Łukasz Schab: Co, gdybyście mogli cofnąć czas, zrobilibyście inaczej? Czy jest coś, na co według was początkujący internetowi przedsiębiorcy powinni zwracać szczególną uwagę?

Przemysław Wesołowski: Jakbyśmy przewidzieli tak duże zainteresowanie naszym pomysłem – na pewno byśmy wcześniej zbudowali jeszcze większy zespół, przez co tempo prac było by większe. Obecnie cały projekt jest ukończony w ok. 40%.

Początkujący przedsiębiorcy powinni przede wszystkim dobrze się rozezeznać, czy ich pomysł jest innowacyjny i wytrzyma starcie z konkurencją. Musimy być na 100% przekonani, że nasz projekt jest w jakiś sposób lepszy od istniejących rozwiązań.

StudentsWatch.pl znajdziecie również na Facebooku i na Twitterze.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.

  • Ewa

    bardzo ciekawy pomysł, z wieloma możliwościami monetyzacji. jeśli macie już inwestora (tak wynika z tekstu) to wykorzystajcie to na przyśpieszenie prac nad zakończeniem systemu. ciekawa jestem jakie tu mogą być modele sprzedaży? czy SaaS czy może jakaś „klasyczna” forma?