Menu / szukaj

Lokalizacja firmy jako najważniejszy element marketingowej działalności firmy

Lokalizacja firmy jest jednym z najważniejszych elementów, jakie powinieneś brać pod uwagę przy jej zakładaniu i dalszym rozwoju. Oczywiście, jeśli działasz głównie wirtualnie nie będzie ona kluczowym elementem. Jednak, jeśli planujesz założenie restauracji, sklepu czy jednego z wielu rodzajów usługowych przedsiębiorstw będzie ona dla Ciebie bardzo ważna.

Podjęcie decyzji o lokalizacji to coś więcej niż podjęcie decyzji o wyborze budynku, w którym będzie działać firma. Musisz wziąć pod uwagę szerszą perspektywę:

Województwo – Być może w innym województwie niż obecnie przebywasz, firma będzie miała o wiele większe szanse na zdobycie klientów i szybki rozwój? Warto się nad tym zastanowić zanim podejmiesz ostateczną decyzję gdzie będziesz działał.

Miasto – Koszty, zarówno wynajmu jak i inne, mogą różnić się w zależności od miasta, w którym będziesz rozpoczynał działalność gospodarczą. Może małe miasto jest idealnym miejscem dla Ciebie w przeciwieństwie do dużej metropolii, w której będziesz miał utrudniony dostęp do klientów.

Lokalizacja powiązana z ulicą, parkingami czy innymi firmami działającymi w pobliżu – Czy musisz być widoczny i/lub łatwo dostępny dla osób poruszających się samochodem? Czy bycie blisko firm mających podobnych klientów pomoże Twojej firmie?

Typ lokalizacji – Czy będziesz potrzebował przestrzeni biurowej, miejsca na prowadzenie sprzedaży czy magazynu?

Jest wiele czynników które musisz brać pod uwagę wybierając lokalizację dla firmy. Koszt jest oczywistym czynnikiem, musisz jednak zastanowić się również nad innymi. Czy lokalizacja jest ważna dla….

Ciebie? Przestrzeń musi współgrać z Tobą. Pamiętaj, że będziesz tam pracował każdego dnia.

Twoich klientów? Musi być dobra dla klientów, inaczej nie będziesz ich posiadał zbyt dużo. Brak klientów = Brak biznesu.

Twoich pracowników? Ta sprawa może nie wydawać się krytyczna na samym początku, w końcu możesz wtedy jeszcze wcale nikogo nie zatrudniać. Jednak możliwość do zdobycia i zatrzymania dobrych pracowników będzie zależeć również od lokalizacji.

Strategicznych partnerów? Może nie wygląda to na ważną sprawę, jednak zastanów się jak jest w rzeczywistości. Czy nie jest tak, że o wiele łatwiej jest pozyskać strategicznych partnerów, jeśli są oni w pobliżu naszego przedsiębiorstwa? Dlaczego twoim zdaniem, niektóre obszary stały się zagłębiem określonego rodzaju firm?

Potencjalni inwestorzy? Możesz nawet w tym momencie o tym nie myśleć. Jednak potencjalni inwestorzy poszukujący długookresowej wartości firmy będą widzieć lokalizację jako ważny czynnik.

Każda z tych grup inaczej rozkładana koncentrację na rzeczach zwianych z lokalizacją:

Koszt – Najbardziej oczywiste. Czy możesz sobie na nią pozwolić? Również, czy pracownicy i klienci mogą sobie na nią pozwolić. Dla przykładu, czy w pobliżu są darmowe parkingi, a jeśli nie to te, które są, czy są tanie? Czy wyższy koszt wynajmu nie spowoduje podniesienia cen dla klientów?

Dostęp – Czy można łatwo Cię odszukać? Czy w pobliżu jest parking? Rozważ specyficzne potrzeby Twoich klientów.

Bezpieczeństwo – jest to bardzo ważne dla Twoich klientów i pracowników. Czy obszar, na którym zamierzasz działać jest odpowiednio zabezpieczony. Czy jest dostęp do sprawnie działającej ochrony?

Prestiż – czy adres nie wpływa negatywnie na Twój wizerunek?

Duża ilość przechodzących osób – Sklepy i restauracje uwielbiają takie miejsca. W przeciwieństwie do pracowników biurowych.

Specjalne wymagania – Czy nie będziesz potrzebował lepszego dostępu do elektryczności lub internetu? Czy będziesz potrzebował miejsca na przeprowadzenia spotkań, ale np. tylko okazjonalnie?

Jak widzisz, dobra decyzja o wyborze lokalizacji zawiera w sobie skomplikowane połączenie różnych czynników. Zdeterminuj własne priorytety, bądź otwarty na wszystkie opcje, przeprowadź dokładne badanie i bądź gotów na podjęcie jednej z ważniejszych decyzji dotyczących Twojej firmy.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.