Menu / szukaj

Koncepcje prowadzenia działalności marketingowej

Firmy w swojej działalności marketingowejmają możliwość wyboru koncepcji, która będzie najbardziej odpowiednia dla nich. To czy wybiorą taką a nie inną koncepcję często nie jest podyktowane świadomym wyborem, a zachowawczym działaniem. Nie każda z nich da korzystne rezultaty w Twojej konkretnej działalności, dlatego warto abyś zdawał sobie sprawę z cech każdej koncepcji i zastanowił czy ta, którą wybrałeś jest rzeczywiście dla Ciebie najlepsza.

Koncepcja produkcyjna

Jest jednym z najstarszych pojęć w biznesie. Zakłada, że konsumenci będą preferować produkty, które będą łatwo dostępne i tanie. Dlatego firmy które działają zgodnie z tą koncepcją nastawiają się na zwiększenie wydajności, zmniejszenie kosztów oraz na masową dystrybucję. Taka koncepcja sprawdza się przede wszystkim w krajach rozwijających się oraz wtedy, gdy firma chce rozszerzyć własny rynek.

Koncepcja produktu

Zakłada, że najważniejsze dla firmy jest przygotowanie doskonałego produktu, który bez wykonania wcześniej konsultacji z potencjalnymi klientami zostanie dostarczony na rynek. Jej minusem jest to, że firmy często wierząc w doskonałość własnych pomysłów nie pytają potencjalnych klientów o to, co myślą oni o przygotowanym produkcie. Efektem tego jest przygotowanie produktów, które nikt nie kupuje.

Koncepcja sprzedażowa

Firma, która wybiera tą koncepcją skupia się na agresywnych działaniach sprzedażowych, które mają uświadomić docelowym klientom, że oferowane przez firmę rozwiązanie jest im niezbędne. Stosuję się ją często wśród grup firm oferujących produkty, o których, na co dzień ludzie nie często nie myślą (np. usługi ubezpieczeniowe czy bankowe). Marketing oparty na sprzedaży jest jednak obarczony dużym ryzykiem, tzn. zakłada, że klienci, którzy zostali przekonani do zakupu rzeczywiście go polubią i nie przekażą dalej negatywnej opinii o nim.

Koncepcja marketingu

W koncepcji sprzedażowej, kierunek działań jest od wewnątrz na zewnątrz, czyli najpierw podejmowane są działania produkcyjne i następuje koncentracja na obecnych produktach domagająca się intensywnych działań promocyjnych i zapewnieniu masowej sprzedaży z zyskiem. Natomiast w koncepcji marketingowej mamy do czynienia z działaniem przeciwnym, czyli od zewnątrz do, wewnątrz, czyli najpierw następuje dobre zdefiniowanie rynku, następnie firma dokonuje szczegółowego zapoznania się z potrzebami klientów, aby później na podstawie uzyskanych informacji przygotować produkt, który zaspokoi te potrzeby i zwiększy zadowolenie klienta z dokonanego zakupu.

Koncepcja klienta

Najlepiej sprawdza się w firmach mających możliwość zbierania bardzo dużych ilości danych na temat własnych klientów, a dzięki temu przygotowania oferty, która będzie odpowiadała ich indywidualnym potrzebom. Nie jest jednak koncepcja najlepsza dla wszystkich firm, ze względu na duże koszty jej wdrożenia oraz utrzymania wysokiej efektywności podejmowanych zgodnie z nią działań.

Koncepcja marketingu społecznego

Opiera się na założeniu, że poza działaniami zaspokajającymi potrzeby wybranej grupy klientów koniecznie są również działania, które przynoszą korzyść społeczeństwu w obrębie, którego firma działa. Marketing społecznie odpowiedzialny jest doskonałą możliwością dla firma na: polepszenie własnego wizerunku, zwiększenie świadomości marki, budowanie lojalności klientów oraz zwiększenie obecności w mediach.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.