Menu / szukaj

Jakie korzyści daje działanie na niszowym rynku zgodnie z przygotowanym planem marketingowym?

Przedsiębiorcy, dostrzegający tylko połączenie między wielkością rynku, na którym zamierzają działać a prawdopodobieństwem sukcesu tracą możliwość rozpoczęcia solidnego i zdrowego biznesu na niszowym rynku.

Z reguły jest tak, że jeśli rynek jest bardzo duży to już dawno został zajęty przez większych graczy, z którymi skuteczna walka będzie praktycznie niemożliwa lub co najmniej trudna. Prowadzenie własnego biznesu nieodłącznie wiąże się z ryzykiem.

Mniejsze ryzyko odniesienia porażki przyszły przedsiębiorca będzie miał na pewno na małym, nie zajętym jeszcze przez żadnego bezpośredniego konkurenta rynku niż wśród biznesowych rekinów. Oni działają na dużym rynku już przez dłuższy okres i mają przewagę w zakresie rozpoznawalności marki i bazy stałych klientów, której nie zawahają się użyć przeciwko Tobie.

Idealne firmy działające w niszowych rynkach, posiadają skuteczne plany marketingowe i ciągle wytwarzają wysokiej jakości innowacyjne produkty i usługi. Ich sposób działania pozwala skoncentrować się na mniejszej grupie konsumentów. Poświęcają im całkowitą uwagę bez rezygnacji z możliwości rozszerzenia działalności w późniejszym okresie.

Nie raz i dwa razy firmy działające na niszowych rynkach udowodniły, że mogą zarabiać więcej i działać lepiej niż nie jedna firma próbująca swoich sił na zatłoczonym rynku. Koncentracja na pojedynczych segmentach rynku pozwala im na przygotowanie specyficznego tylko dla niego komunikatu marketingowego mającego większe szanse na sukces niż inne ogólnie skierowane przekazy marketingowe do szerszego grona odbiorców.

Ważna jest przewaga w jednym, istotnym dla potencjalnych klientów obszarze. Zaspokajanie odkrytej przez przedsiębiorcę potrzeby wśród małej liczby osób pozwoli mu na działanie z zyskiem tam gdzie duże firmy nie mogą liczyć na żaden. Jest to kolejna korzyść z prowadzenia biznesu w niszowym rynku. Duże firmy, nie są w stanie działać w wszystkich niszach. Niszowy przedsiębiorca nie musi obawiać się, że nagle stanie twarzą w twarz z dużą korporacją dysponującą ogromnym budżetem marketingowym, wielokrotnie przewyższający jego własny. Im po prostu to się nie opłaca.

Konkurencja oczywiście prędzej czy później pojawi się na rynku. Można ją jednak pokonać wprowadzając bardziej innowacyjne i lepsze jakościowo produkty. Dzięki wykorzystaniu zdobytej rozpoznawalności możliwe będzie odparcie jej ataku. Przecież to właśnie nasza firma była pierwsza na tym małym rynku, najlepiej dotychczas zaspokajała potrzeby klientów, nawiązała z nim pozytywne relacje i nigdy ich nie zawiodła. Odpierając atak konkurencji na niszowym rynku, zwykle jesteśmy na o wiele lepszej pozycji niż przeciwnik. Łatwo to wykorzystać i sprawić, aby konkurent szybko zniknął z naszego rynku.

Działanie na niszowym rynku ułatwia budowanie społeczności konsumentów. Dzięki dobremu poznaniu ich potrzeb, firma jest w stanie zbudować bardzo pozytywne i trwałe relacje z nimi. Wystarczy trochę wysiłku i kilka ciekawych pomysłów a anonimowi klienci staną się naszymi dobrymi znajomymi, którzy nie dość, że będą komunikować się między sobą to dodatkowo będą nas za darmo promować wśród własnych znajomych opowiadając o zaletach naszych produktów.

Niszowy rynek nie oznacza przy tym braku opcji rozwoju czy zamknięcia się tylko na nim. Wiele dużych firm zaczynało na pojedynczym rynku, aby później stać się poważnym graczem nawet na arenie globalnej. Jeśli nie będzie to możliwe pod niszową marką, to firma korzystając z zarobionych pieniędzy może stworzyć, nową bardziej „ogólną” markę umożliwiającą rozwój na innych rynkach.

Wielu przedsiębiorców, którzy koncentrują się na niszowym rynku, jest niezwykle zadowolonych z osiąganych zysków i czuje się spełnionych w biznesie. Kluczem do sukcesu jest posiadanie planu marketingowego i zawartej w nim strategii marketingowej, pozostawanie w kontakcie z klientami, zrozumienie ich potrzeb i utrzymywanie na nich laserowo-precyzyjnego skupienia z zaangażowaniem w kontynuowanie wprowadzania innowacji.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.