Menu / szukaj

Jakich błędów unikać i jak sprawić aby strategia public relations była skuteczniejsza?

Błędy te prawie zawsze sprawiają, że strategia Public Relations jest znacznie mniej skuteczny a tym samym i droższy dla klienta. A mogą one zostać usunięte łatwo i niedrogo.

Trzema błędami są:

– Zostawianie  agencji PR samej sobie.

– Traktowanie Public Relations jako działania które można podjąć w ostatniej chwili bez żadnego przygotowania

– Traktowanie Twojego konsultanta PR jako przeciwnika, a nie jako partnera.

Będę zajmował się tymi błędami jeden po drugim w tym wpisie. Weterani PR mają swoje własne sposoby naprawy tych błędów stworzonych przez klientów. Jednak Ty, jako klient możesz im pomóc inwestując w drobne korekty swojego zachowania – a w procesie, uzyskać więcej wydajności i efektywności od swoich konsultantów PR.

Te częste błędy – i moje sugestie na ich proste naprawy – mogą być szczególnie ważną wiedzą dla mniejszych firm, które wynajmują swoich pierwszych konsultantów PR.

BŁĄD #1

Pierwszym częstym błędem jest pozostawienie agencji Public Relations  samej sobie.

Zlokalizowanie i wynajęcie agencji Public Relations – zrobione. Przekazanie im dostępu do pełnej wiedzy na temat biznesu – zrobione. A teraz to do nich należy „tworzenie news’ów”. Źle!

Ich zadaniem jest zwiększenie ruchu na Twojej stronie internetowej, pozyskanie większej ilości potencjalnych klientów, uzyskanie dotacji, zdobycie głosów i tak dalej – w skrócie, pomoc Tobie w osiągnięciu marketingowych i biznesowych celów. Twoi ludzie od Public Relations  nie mogą tego zrobić skutecznie, jeśli nie znają Twoich celów, Twoich klientów docelowych i innych podstaw związanych z Twoją firmą – oraz tego kiedy te podstawy ulęgają zmianie.

NAPRAWA

Po pierwsze, zacznij od solidnych podstaw. Daj swojej agencji Public Relations wszystkie szczegółowe informacje na początku waszej znajomości. Niech przygotują plan – może to być prosta, kilkuslajdowa prezentacja w Power Point – będący spisem celów, grupy odbiorców docelowych, kluczowych organizacyjnych i marketingowych kamieni milowych na najbliższe trzy do sześciu miesięcy, programu Public Relations  z oczekiwanymi wynikami i rolami jakie będziecie pełnić oraz podziałem odpowiedzialności (łącznie z ilością czasu, jaką Ty jako klient zainwestujesz w program) oraz wstępnym kosztorysem zawierającym plany wydatkowania Twojego budżetu z wszystkimi przewidywanymi wydatkami zewnętrznymi.

Po drugie, wypracuj proces informowania Twojej agencji Public Relations  o wszelkich zmianach. Może to być cokolwiek, od szybkiego cotygodniowego telefonu, po dostosowany do potrzeb system komputerowy, który jest prowadzony przez Twoją agencję Public Relations . Nie ważne, jaki to jest proces – po prostu stwórz proces i trzymaj się go.

Po trzecie, współpracujcie i uaktualniajcie plan nawet co kwartał jeśli to konieczne.

Mając stworzone takie ramy współpracy, możesz pozwolić by Twoi ludzie od PR wykonywali swoją pracę. Jednak nie będą oni naprawdę efektywni, jeśli (1) nie zatwierdzisz planu i (2) nie będziesz ich powiadamiał o tym, co dzieje się z Twoim przedsiębiorstwem.

Dobrzy konsultanci Public Relations mają duże doświadczenie i mogą pomóc Ci stworzyć działający związek, który spełnia potrzeby Twojego przedsiębiorstwa – włączając w to robienie najlepszego użytku z Twojego ograniczonego czasu. Przyjmuj ich rady – lub, jeśli nie maja oni żadnych rad bądź najlepszych praktyk, znajdź inną firmę.

Tu przejdę do drugiego częstego błędu, jaki robią przedsiębiorstwa – traktowanie Public Relations  jako działanie które można podjąć w ostatniej chwili bez żadnego przygotowania – i jak go naprawić.

BŁĄD #2

Wspaniała wiadomość! Twoja firma właśnie podpisała umowę z nowym partnerem lub sfinalizowała dużą sprzedaż do ważnego klienta, a może robisz wyprzedaż lub przeprowadzasz promocję.

Być może wstępnie wyraziłeś zgodę by zostać nabytym. W każdym przypadku, te wydarzenia są ważne dla Twojego przedsiębiorstwa i ludzi, którzy z Toba współpracują, a niektóre wydarzenia mogą być także istotne dla otoczenia zewnętrznego Twojej firmy.

Wiele firm zatraca się w mechanizmie marketingowym – reklamy, bezpośrednie odpowiedzi listowe itd. – ale „pamiętają” by zadzwonić do swoich agencji PR w ostatniej możliwej chwili.

NAPRAWA

Wyświadcz sobie przysługę: kiedy rozpoczynasz planowanie czegoś ważnego, tak szybko jak to możliwe poinformuj o tym swoją firmę PR. PR może pokierować i prawie zawsze może rozwinąć Twoje pozostałe działania marketingowe, przyczyniając się do wysoce zintegrowanej kampanii, która osiąga lepsze wyniki.

Fachowcy od Public Relations  mogą i z pewnością zawsze Ci powiedzą – szczerze – jak bardzo ważna jest Twoja wiadomość dla środowiska zewnętrznego.

Fachowcy od Public Relations także monitorują Twoją branżę traktując to, jako element ich pracy. Mogą też znać trendy, które mogą powiązać z Twoim wydarzeniem i uczynić je bardziej warte opublikowania.

W końcu, fachowcy od Public Relations prawie zawsze mogą polecić kreatywne i efektywne podejścia – takie jak wykorzystanie social media, blogerów i nakierowanych bezpośrednio na klienta informacji prasowych by ukierunkować Twoje newsy na ludzi, którzy są najbardziej zainteresowani.

W skrócie: fachowcy od Public Relations mogą prawie zawsze dodać dużo wartości do tego co robisz i co oferujesz.

Jeśli jesteś niepewny co do dzielenia się poufnymi informacjami z Twoją agencją Public Relations, poproś ich o podpisanie klauzuli poufności (jeśli jeszcze tego nie zrobili), bądź też poproś ich o przedstawienie procedur ochrony informacji poufnych. Jeśli nadal im nie ufasz, znajdź inna agencję Public Relations.

Powiedzmy teraz o trzecim częstym błędzie popełnianym przez przedsiębiorstwa – traktowanie Twojej agencji Public Relations jako przeciwnika a nie partnera – i jak go naprawić.

BŁĄD #3

Agencje Public Relations zarabiają pieniądze sprzedając Ci swój czas i doświadczenia, prawda? Tak więc ich głównym celem jest sprzedaż Tobie tak dużo czasu i doświadczenia jak to tylko możliwe, prawda? Tak więc nie powinieneś robić nic by pomóc im w sprzedaży Tobie większej ilości czasu i doświadczenia – szczególnie jeśli uważasz, że tego nie potrzebujesz, prawda? Źle!

Dobre agencje Public Relations wiedzą, że ich praca to doprowadzenie do pomyślnego osiągnięcia przez Ciebie Twoich celów marketingowych. Po pierwsze to za to im płacisz. Po drugie, zazwyczaj osiągają nadprogramowe zyski w postaci Twojej lojalności i kolejnych zleceń dzięki Twoim referencjom.

Dlatego też dobre agencje Public Relations działają jak Twój partner i inwestują same siebie byś osiągnął sukces – wliczając w to inwestycję części ich własnego czasu w zdobywanie początkowej wiedzy na temat Twojej branży i przedsiębiorstwa.

NAPRAWA

Porozum się z Twoją firma Public Relations. Jeśli masz ogromną potrzebę ale wydaje Ci się, że nie masz wystarczającej ilości środków finansowych, przedstaw swój problem i zapytaj o ich wskazówki – bardzo często będziesz miło zaskoczony.

Pamiętaj, kreatywność to oznaka fachowców od Public Relations i ta kreatywność powinna się rozszerzać na działanie i stosunki z klientem. Public Relations to stosunek biznesowy: fachowcy od Public Relations są expertami od negocjacji, kompromisu i osiągania konsensusu, który sprawia, że wszyscy zaangażowani odczuwają na końcu procesu zadowolenie – i mają poczucie osiągnięcia pożądanego rezultatu.

Jeśli traktujesz swoją agencję Public Relations jako przeciwnika, zapytaj samego siebie dlaczego. Dopóki powodem jest brak zaufania do Twojej agencji PR – z uzasadnionych a nie hipotetycznych powodów – przeprowadź rozmowę z Twoją agencją Public Relations. Współpracując, prawie zawsze dojdziecie do porozumienia – albo przynajmniej będziecie wiedzieli, że nie potraficie.

Związek oparty na nieufności to strata czasu każdego z was, ale i strata Twoich pieniędzy, i zagrożenie, że dobre wyniki nie zostaną osiągnięte.

Jeśli Twoja agencja Public Relations nie staje na wysokości zadania, skorzystaj z innej.

Przedsiębiorstwa w dalszym ciągu popełniają trzy częste błędy zarządzając ich agencjami Public Relations. Zbyt często pozostawiają te agencje samotnie. Myślą o Public Relations jak o czymś co można zrobić w ostatniej chwili. I traktują te agencje jak przeciwników, a nie jak partnerów.

Wszystkie te problemy mogą zostać rozwiązane, zazwyczaj w prosty sposób – współpracując z Twoją agencją Public Relations i korzystając z ich kreatywności, umiejętności utrzymywania dobrych stosunków oraz nastawienia na „TAK, możemy to zrobić i to zrobimy”.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.