Menu / szukaj

Jak rozpocząć działanie w marketingu społecznościowym?

Marketing społecznościowy to temat, który przewija się praktycznie w każdej branżowej rozmowie o promocji w internecie. Społecznościowe serwisy internetowe są przez wielu postrzegane jako złoty środek na bolączki dzisiejszego marketingu.

Ich głównym przedstawicielem jest Facebook, ale każdy profesjonalista zajmujący się marketingiem internetowym pamięta również o możliwości skorzystania z innych serwisów.

Nawet jeśli ostatecznie zdecyduje, że ich wpływ na grupę docelową będzie nikły i nie warto przeznaczać środków na zaistnienie w nich.

Nadal jednak, szczególnie wśród przedsiębiorców nie mających wiedzy czym tak naprawdę są social media i traktujących je jako kolejną przestrzeń na umieszczenie reklamy pojawia się myślenie typu: Jeśli produkt nie sprzedaje się zbyt dobrze, stwórzmy stronę firmową na Facebooku i zacznijmy do niej zapraszać naszych obecnych i potencjalnych klientów. Na pewno to docenią i słupki sprzedaży pójdą nam w górę. Jeśli usługa nie znajduje nabywców, nakażmy naszym pracownikom aby pozakładali firmowe profile i zaczęli komunikować się z internautami wysyłając do każdego kto akurat znajdzie się w zasięgu kliknięcia myszką reklamowe wiadomości. 

Wydaje się, że wystarczy umieścić kilka postów, skomentować kilka wpisów na innych tablicach i sukces mamy w kieszeni.  Później tylko raz na miesiąc wrzucimy link do informacji prasowej i internauci będą jeść nam z ręki 😉

Nawet jeśli dotrze do nas, że skuteczna komunikacja w serwisach społecznościowych to jednak o wiele więcej, to warto zwrócić uwagę na inne, ważne czynniki sukces:

Prawdziwa wartość naszego produktu lub usługi

Jeśli zaczniemy udzielać się w serwisach społecznościowych chcąc promować naszą ofertę to jeśli będzie ona niedostosowana do potrzeb potencjalnych klientów, czy często po jej skorzystaniu klienci będą składać u nas reklamacje w sprawie tego, co od nas otrzymali, to bardzo szybko zamiast skłaniać kolejne osoby do zakupu będziemy robili coś zupełnie innego. I to nawet niekoniecznie samodzielnie.

Niezadowoleni z produktu mogą wykorzystać nasz profil w serwisie społecznościowych do podzielania się swoimi uwagami. Przypadki w którym uruchamiane są profile firmowe na Facebooku a później natarcie na nie przypuszczają niezadowoleni klienci nie należą wcale do rzadkości.

Niektóre firmy, prowadzące komunikacje przez Facebooka, likwidują nawet z czasem odnośniki do tego serwisu ze swoich stron aby nie potęgować napływu nieprzychylnych komentarzy. Jest to działanie krótkowzroczne i tak naprawdę prowadzi ostatecznie tylko do pogorszenia sytuacji.  Postępując w ten sposób zamiast likwidować żródło problemu i wyjaśnić zaistniały problem, chwilowo niwelujemy tylko objawy które z czasem i tak wrócą ze zdwojoną siłą.

Warto, zanim jeszcze wypłyniemy na szerokie wody social media marketingu przyjrzeć się swoim obecnym produktom i usługom. Ich jakości oraz obsłudze posprzedażowej. Tylko wtedy jeśli jesteśmy pewni ich wysokiej wartości powinniśmy decydować się na otwartą komunikację. W innym przypadku o wiele lepiej jest poprawić te elementy i dopiero wtedy zdecydować się na otwarty i ogólnodostępny dialog z klientami za pośrednictwem serwisów społecznościowych.

Oczywiście z czasem social media będą korzystnie wpływać na konkurencję w praktycznie każdej branży i prędzej czy później doprowadzą do znacznego oczyszczenia ich z niesolidnych przedsiębiorstw. Firmy które będą traktowały klientów z należytą uwagą, ofertując im produkty o sprawdzonej wartości będą mogły liczyć na to, że w przyszłości wyprą z rynku konkurencyjne przedsiębiorstwa.

Dbanie o jakość produktów i usług zawsze powinno być na jednym z pierwszych miejsc gdy poważnie myślimy o zdobywaniu nowych klientów. Obecnie staje się to  jednak jeszcze ważniejsze niż w przeszłości, a odpowiednia polityka firmy w tym zakresie będzie skutecznie wspomagała obecność w serwisach społecznościowych.

Zainteresowanie produktem lub usługą

Gdy zastanawiasz się nad decyzją o rozpoczęciu komunikacji poprzez social media, warto wziąć pod uwagę  jakie emocje wywołuje produkt. Jeśli klienci są do niego przywiązani, jest częścią ich życia i sprawia, że jest ono przyjemniejsze, to będziesz mógł łatwiej nawiązać z nimi kontakt.

Jeśl jednak produkt jest niszowy i nie wzbudza żadnych emocji to interesująca komunikacja poprzez serwisy społecznościowe będzie znacznie utrudniona lub nawet niemożliwa.

Możesz ją w takim przypadku wspierać inwestycją w płatne formy reklamy (np. poprzez banery lub zdarzenia sponsorowane na Facebooku) oraz zatrudnić agencję interaktywną, która poza bieżącą obsługą profilu w serwisie społecznościowym zajmie się przygotowaniem aplikacji wspierającej budowę zainteresowania użytkowników.

Ilość osób do których dotrze przekaz reklamowy

O wiele efektywniej prowadzi się kampanie na serwisach społecznosciowych dla firm których produkty docierają do dużej grupy osób.

Kampania w social mediach powinna być z reguły wsparta innymi działaniami reklamowymi w tradycyjnych mediach. Bo nawet jeśli agencja przygotuje dla firmy świetną aplikację, która wzbudzi duże zainteresowania internautów, a komunikacja prowadzona przez tą samą agencję będzie znacząco angażować osoby śledzące profil firmy, to efekty połącznia tych działań np. z reklamą w telewizji czy radiu będą o wiele lepsze niż gdyby rozpatrywać ich skuteczność osobno.

Im więcej osób, które zna produkt i im więcej osób do których dotrze komunikat reklamowy poprzez media tradycyjne tym więcej osób będzie do dołączać do firmowego profilu np. na Facebooku i tym efektywniej firma będzie wydawała pieniądze na komunikację poprzez taki profil.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.