Menu / szukaj

Jak prowadzić bloga firmowego?

Duża część firm zdaje sobie sprawę z tego, że powinny komunikować się z swoimi klientami i robi naprawdę dużo, aby ta komunikacja przebiegała sprawnie i osoby biorące w niej udział były z niej zadowolone.

Jedną z możliwości, jakie oferuje internet, a którą możesz użyć, aby lepiej komunikować się z klientami jest prowadzenie bloga firmowego opartego o wcześniej przygotowaną strategię blogowania.

Zamiast jednak namawiać cię do tego, dlaczego warto prowadzić bloga, postaram się zrobić coś przeciwnego. Spróbuję cię zniechęcić 😉

Zrobię to, ponieważ bardzo często firmy tworzą własne blogi firmowe zupełnie nie zdając sobie sprawy z tego, jak zamierzają ich używać. Prowadzi to czasami do kuriozalnych sytuacji, w których blog zamiast pomagać, szkodzi firmie, która go uruchomiła.

1. Prowadzenie bloga jest czasochłonne.

Jeśli myślisz, że przygotowani dobrego i interesującego wpisu to bułka z masłem to albo jesteś urodzonym pisarzem albo nie wiesz, o czym mówisz. Napisanie wpisu, który rzeczywiście zainteresuje czytelników jest ciężką i wymagającą skupienia pracą. Wymaga dobrej znajomości aktualnej sytuacji firmy, jej oferty oraz powiązanych z jej działalnością wydarzeniami, które być może zainteresują czytelników. Konieczna jest ekspercka wiedza i umiejętność jej przekazania.

2. Blog wystawia Cię na krytyczne opinie czytelników.

Jeśli nie posiadasz, chociaż odrobiny samozaparcia oraz nie wierzysz w to, co robisz, to pierwsze krytyczne uwagi odbiją się negatywnie na twoim zdrowiu psychicznym. Lepiej jednak wziąć sobie do serca krytyczne uwagi, przekazywane nawet podczas prywatnych rozmów niż dalej brnąć w coś, co czytelnicy mogą bardzo w tobie nie lubić.

3. Blog musi być częścią planu komunikacji.

Właśnie tak. Blog musi być elementem planu komunikacji z klientami. Bez tego, nie będzie niczym więcej niż agregatem prywatnych przemyśleń osób, które go prowadzą, a które to przemyślenia nijak mają się do tego, co aktualnie dzieje się z firmą.

Jeśli zamierzasz otworzyć bloga, nie mając planu tego jak będziesz go wykorzystać do komunikacji z klientami, oraz jak jego prowadzenie ma się do całokształtu innych działań, proponuję żebyś nie zakładał bloga tylko na początku skupił się na przygotowaniu planu komunikowana się z potencjalnymi i obecnymi klientami. Będzie to o wiele lepiej zainwestowany czas. Może się przy tym okazać, że nie potrzebujesz akurat bloga do realizacji swoich celów a powinieneś w zupełnie inny sposób podejść do komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami.

4. Blog nie przyniesie Ci natychmiastowych korzyści.

Jeśli myślisz, że zaraz po otwarciu bloga będziesz mógł liczyć na rzeszę wiernych czytelników to jesteś w błędzie. Czy z czasem będzie lepiej? Oczywiście, że tak. Nie licz tylko na to, że nastąpi to w przeciągu pierwszych kilku miesięcy.

Inwestycja w regularnie prowadzenie bloga firmowego, zwróci się Ci na wiele sposobów. Niestety dla Ciebie, nie nastąpi to błyskawicznie.

5. Musisz ciągle tworzyć interesujące czytelników wpisy.

Nie możesz prowadzić bloga na zasadzie kopiowania przygotowanych wcześniej notek prasowych (a przynajmniej nie możesz robić tego ciągle).

Umieszczenie od czasu do czasu oficjalnej notki prasowej o Twojej firmie jest dobre. Ciągłe umieszczanie takich notek i brak nawet jednego zdania komentarza do nich, nie sprawi, że zainteresujesz tym czytelników. Wręcz przeciwnie, zniechęcisz ich do wracania na Twojego bloga. Bo dlaczego niby mieliby odwiedzać Twojego bloga jeśli nie znajdą na nim użytecznych dla siebie informacji.

Zanim zaczniesz prowadzić firmowego bloga musisz zdać sobie sprawę z tego, że gdy już zaczniesz, to będzie to Twoje regularne zajęcie. Prowadzenie firmowego bloga wymaga jednak pewnego rodzaju samozaparcia. Bez niego nie będziesz w stanie prowadzić go przez dłuższy okres. Czasami będzie się okazywało, że nie będziesz wiedział o czym napisać, a w innym czasie będzie wprost przeciwnie i tematów w twojej głowie będzie aż nadto.

Dobrym pomysłem może być wykorzystanie takich okresów i przygotowywanie kilku wpisów „na zapas” aby móc umieścić je później na blogu w tym gorszym okresie, w którym nie będziesz mógł napisać nawet kilku zdań.

6. Konkurenci prawdopodobnie również prowadzą bloga.

Być może będzie tak, że akurat będziesz jedynym, który zdecyduje się na otworzenie bloga firmowego w branży w której działa. Taka sytuacja będzie jednak należała do rzadkości.

Niestety życie to nie bajka. Otwierając bloga będziesz musiał liczyć się z tym, że przyjdzie Ci się zmierzyć z liczącymi się w twojej niszy blogami, posiadającymi stałych czytelników i reprezentującymi sobą już pewien twórczy poziom. I mam tutaj na myśli nie tyle blogi firmowe a blogi pasjonatów piszących na tematy związane z działalnością Twojej firmy. Dobrym pomysłem może być nawiązanie z nimi współpracy, która przyniesie korzyści obydwu stronom.

7. Blog musisz promować.

Oczywiście część osób będzie trafiała na twojego firmowego bloga dzięki wyszukiwarce internetowej. Blog ma to do siebie że dobrze się pozycjonuje i z czasem coraz więcej osób będzie wchodziło na niego właśnie tą drogą.Jednak, przynajmniej na początku,  jest to zdecydowania za mało jak na Twoje potrzeby. Promowanie bloga internetowego to temat na cały cykl artykułów, więc w tym momencie chciałby skupić się na przekazaniu Ci tylko tego, że promowanie bloga firmowego to oddzielny zbiór zadań których będziesz musiał się podjąć aby dotrzeć do czytelników, którzy są lub mogą stać się przyszłości Twoimi klientami.

Oczywiście przedstawione powyżej problemy, mogą zniechęcać. Ale chyba nie po to zostałeś przedsiębiorcą, czy podjąłeś się pracy jako marketingowiec, aby podawać się, gdy napotkasz pierwsze trudności?

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.