Menu / szukaj

Jak promować stronę internetową bez pomocy wyszukiwarek internetowych?

Nie jestem na tyle stary, aby pamiętać, jak wyglądał internet przed pojawieniem się wyszukiwarek internetowych. Wydaje mi się, że były listy serwerów internetowych, które były ręcznie aktualizowane wraz z pojawaniem się nowych informacji.

Nastąpnie nastał czas wyszukiwarek internetowych, indeksowania i sortowania stron. Wraz ze wzrostem użytkowników i firm chcących urochmić własną witrynę, wyszukiwarki internetowe stały się niezbędne. Tylko dzięki nim mogliśmy praktycznie natychmiast znaleźć potrzebne informacje.

Istnieje popularne powiedzenie: Buduj stronę internetową dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek internetowych. Wytyczne Google pomagają nam zadać sobie pytania: Czy to pomoże użytkownikom? Czy zrobiłbym to gdyby wyszukiwarki internetowe nie istniały? To w rzeczywistości nie lada wyzwanie. Udajmy przez chwilę, że wyszukiwarki internetowe nie istnieją. Jak wtedy można rozwijać stronę internetową, zdobywać nowych odwiedzających i zarabiać na niej spore pieniądze?

Niedawno zbudowałem kilka stron, bez skupiania się na ich pozycję w rankinach wyszukiwarek czy zdobyciu ruchu organicznego.  Nie zablokowałem robotom wyszukiwarek dostępu od indeksowania strony, ale nic nie zoptymalizowałem. Nie skoncentrowałem się na architekturze strony, nazwami tagów, słowami kluczowymi, zdobywaniem linków zwrotnych czy analizie działań konkurencji. Zapomniałem przez chwilę o algorytmach wyszukiwarek.

Nie byłem też zainteresowany taką metodą jak znalezienie fraz z długiego ogona, umieszczenie ich w artykule, a później jego dystrybucją w katalogach artykułów i serwisach społecznościowych, aby te strony dobrze wypadły w rankingach wyszukiwarek i przekierowały ruch na moją stronę.

To pociągnęłoby za sobą badanie słów kluczowych i konkurencji, więc nic nie zrobiłem w tym kierunku.

Ostatecznie więc mamy do czynienia z sytuacją, w której wygoda oferowana przez wyszukiwarki internetowe nie istnieje. Teraz, czas na szybkie pytanie. Jak więc ludzie mają znaleźć to co potrzebują? Jak mają znaleźć moje strony?

Bez wyszukiwarek, ludzie będą robić to, co już robili od tysięcy lat. Polegać na siebie na nazajem. Wspomogą się społecznością w sprawie zbierania publikacji w obrębie ich lokalizacji geograficznej lub brażny. Wspomogą się marketingiem szeptanym. Czy wreszcie spróbują zaczerpnąć informacji ze wspólnych zasobów takich jak biblioteka, forum czy inne miejsce, w którym będą przebywać osoby mogące udzielić im odpowiedzi na ich pytania.

Idź tam gdzie zbierają się ludzie. Tam będziesz słyszalny. Brzmi to jak powrót do prymitywnego marketingu, ale powiem całkiem szczerze, że dopókie nie spróbowałem zignorować wyszukiwarek internetowych i skupiłem się wyłącznie na innych działaniach, nie wiedziałem jake wiele możliwości promocji nie wykorzystywałem.

Było znacznie więcej for dyskusyjnych, serwisów społecznościowych, blogów, niż kiedykolwiek sądziłem, nawet dla małych nisz. Istnieją również mega strony takie jak YouTube i Facebook.

Jeśli miałbym podstawić przy tym numer, to powiedziałbym, że traciłem kilkaset użytkowników każdego dnia, przez NIE bycie aktywnym w tych internatowych społecznościach. I moje wyliczenia nie obejmują marketingu offline.

Jest to dobra ilość odwiedzających, którzy z większym prawdopodobieństwem mogą stać się Twoimi fanami czy klientami. I prawda jest taka, że zawsze zarabiam więcej pieniędzy, przychodząc bezpośrednio do nich, zamiast czekać jak sami pojawią się u mnie. Na pewno bije to na głowę zwykły plan oczekiwania na rozwój strony internetowej, aby dobrze się zindeksowała i osiągnęła wysokie wyniki w długim ogonie przy nieustanej nadziei i ściskaniu kciuków, że kliknięcia przekształcą się na sprzedaż.

Ruch z tych miejsc może być ukierunkowany w podobny sposób jak ukierunkowuje się ruch użytkowników pochodzących z wyszukiwarek internatowych: wielu z internautów szuka rekomendacji ze strony swoich znajomych, lub aktywnie uczestniczy w działalności, która ma znaczenie dla mojej strony. Jednak w odróżnieniu od odwiedzających z wyszukiwarek, oni nie idą na ślepo.

Oni widzą więcej. Znają nie tylko nazwę strony i jej URL. Znają Twój awatar, znają Twoją historię uczestnictwa w społeczności internetowej, z której przychodzą. Wiedzą z grubsza, kim jesteś. Twoje słowa są w ich głowach, zanim jeszcze przejdą na Twoją stronę. Są przygotowani do kupna, ponieważ już Cię znają.

Najczęstszym problemem, z jakim mamy do czynienia, jest brak czasu. Czy możemy zlecić coś takiego jak prowadzenie forum, bloga czy marketing w serwisach społecznościowych? Tak, oczywiście. Ale używaj ludzi, którzy wiedzą, co robią, inaczej będzie tracić czas. Jeśli sam zarządzasz i prowadzisz działania promocyjne, to może nie być dobre dla marki, aby ktoś inny był tam za Ciebie, nawet jeśli jest doskonały w tym, co robi.

Jednak, małe firmy, duże przedsiębiorstwa i korporacje? Nie ma sprawy, to nie problem. W każdym razie całe doświadczenie marketingowe, bez udziału wyszukiwarek jest bardzo edukacyjne. Zmusza to do pojawienie się w różnych miejscach i reprezentowania mojej marki. Witam, oto co robię, posiadam własną stronę. Rozejrzyj się. Oto, dlaczego to będzie ciekawe… itd.

Po raz kolejny, nic rewolucyjnego, ale kiedy nie polegasz na wyszukiwarkach internetowych znajdziesz się w sytuacji, w której dużo możesz osiągnąć na inne sposoby.

Jak mogę zdobyć nie tylko kliknięcia, ale uzyskać te najbardziej wartościowe? Do jakich stron powinienem linkować, jakie treści przygotowywać, jak działać na forum itd.

To zmusiło mnie do pracy i przekonało do siebie. Wcześniej skupiałem się na istniejącym ruchu/użytkownikach czy rzeczach, które poprawią pojawianie się informacji w wyszukiwarkach. Teraz, zdaję sobie sprawę z wartości posiadania silnej marki.

Polecam próby udawania, że wyszukiwarki nie istnieją, nawet przez tydzień. Zwłaszcza, jeśli masz nową stronę internetową. Użytkownicy z wyszukiwarek internetowych są bezcenni, ale gdzieś indziej, jest wielu użytkowników, którzy czekają na Ciebie, abyś pokazał im Twoja witrynę internetową.

Jeśli już osiągnąłeś wysokie pozycje w wyszukiwarce internetowej i nie zdobywasz większych pieniędzy, to dlaczego nie skupić się teraz na promowaniu strony poza nią?

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.