Menu / szukaj

Jak odnieść sukces w biznesie realizując plan marketingowy?

Przedsiębiorcy często żyją nadzieją, że jeśli stworzą cokolwiek, klienci pojawią się sami. Jednak w dzisiejszym świecie wymagane jest o wiele więcej niż tylko nadzieja zdobycia nabywców. Musisz postępować wedle nowych praktyk biznesowych, jeśli chcesz się rozwijać. Nie ma innej drogi.

Niezbędnym elementem jest przygotowanie jasnego planu marketingowego. Niestety wielu przedsiębiorców ma obsesję stworzenia planu doskonałego. Z kolei inni nigdy nie tworzą żadnego planu marketingowego. Wymagane jest szybkie i efektywne przygotowanie koncepcji. Poniżej pokazuję, jak można to zrobić w siedmiu prostych krokach. Nie powinny Ci one zająć więcej niż kilka godzin. Jest to mała cena, gdy weźmiesz pod uwagę ogromne korzyściami, jakie daje przygotowanie harmonogramu. Rezultat? Mapa i wyznaczone kierunki działania, które włączą nową energię, entuzjazm i wizję w strategię rozwoju Twojej firmy.

Krok 1: Skup się na Twoim głównym produkcie.

Wielu przedsiębiorców zbudowało swoje firmy na prawdzie: „Klienci kupią od Ciebie dopiero wtedy, gdy będą ufać wartości, jaką im oferujesz, oraz będą pewni, że Twoja firma jest stabilna”. Taka pozycja pozwala im nieustannie sprawdzać, czy oferowane odbiorcom usługi i wartość, są na wysokim poziomie. Miej tę mantrę w głowie, gdy będziemy przechodzić przez inne kroki, ponieważ jest ona kluczem do solidnego planu.

Bardzo często zdarza się, że właściciele małych zakładów chcą postępować tak jak duże firmy, bo myślą, że dzięki temu osiągną sukces. W rzeczywistości szefowie małych firm nigdy nie mogą działać jak więksi gracze. Kluczem do sukcesu jest bowiem wyróżnienie się przez specjalizację w unikalnych usługach i głównych produktach. Specjalizacja jest największą siłą, jaką mają małe firmy.

Krok 2: Niech Twój elevator pitch będzie prosty.

Ostatnim razem, kiedy zapytałeś znajomego przedsiębiorcę podczas wspólnej imprezy, co robi jego firma, czy uzyskałeś prostą i jasną odpowiedź? Czy tylko czekałeś  na moment, w którym ten ktoś skończy swoje długie i zagmatwane przemówienie? Zgaduję, że raczej to drugie. Teraz wyobraź sobie, że ta osoba – na swoje nieszczęście –  zaprezentowała się potencjalnym klientom nie mającym kieliszka wina, który odwróciłby ich uwagę. To nie jest piękny obrazek.

Tym, czego potrzebuje każda firma, jest prosty elevator pitch. To krótka, jasna wiadomość, która komunikuje w 30 sekund, co robisz i w czym możesz pomóc potencjalnym klientom. Wyjaśnia wartość Twojego produktu lub usługi w sposób pozwalający klientom zrozumieć, czy potrzebują tego, co im oferujesz

Krok 3: Zawsze bądź sobą.

Wiedza o tym, kim jesteś, i o tym, co Cię ekscytuje (albo sprawia, że śmiertelnie się nudzisz) pomoże Ci osiągnąć Twoje cele. Nic tak nie wpływa destrukcyjnie na plan rozwoju i nie opóźnia jego realizacji, jak dyskomfort na myśl o tym, co robisz. To po prostu ludzka natura sprawia, że nie podejmujemy się realizacji spraw, które sprawiają, że czujemy się niekomfortowo.

Jest mnóstwo codziennych biznesowych działań, które każdy przedsiębiorca odwleka. Jeśli i Ty znajdujesz się w takiej sytuacji, czas zacząć delegować zadania.

Pozostań sobą i wykonuj tylko te zadania, w których jesteś najlepszy. Deleguj wszystkie inne, które sprawiają, że zbaczasz z wybranego kursu. Jeśli nie lubisz czegoś robić, nie rób tego. Jeśli księgowość jest twoją Nemezis, wynajmij biuro rachunkowe. Jeśli osobiste zarządzanie jest poza Twoim zasięgiem, wynajmij kogoś, kto Ci w tym pomoże.

Zawsze koncertuj się na sprawach priorytetowych, zlecaj wszystkie inne.

Krok 4: Badaj Twoje możliwości.

Badanie tego, co robisz dla zaspokojenia potrzeb klientów, jest doskonałą drogą do określenia Twojej usługowej strategii. Zobaczysz, że choć możesz być perfekcyjny w wielu obszarach działania, to próbujesz dotrzeć do klientów, którzy nie potrzebują Twojej oferty.

Jednym z podstawowych błędów popełnianych przez przedsiębiorcę jest pragnienie zarzucenia jak najszerszej sieci w celu złowienia możliwie dużej liczby klientów. Tacy szefowie starają się też być wszystkim dla wszystkich, ponieważ myślą, że dzięki temu zarobią więcej.

Pamiętaj, że główną wartością małych firm jest specjalizacja i zaspokajanie potrzeb odbiorców poprzez oferowanie produktów i usług unikalnych, najwyższej jakości.

Przygotuj listę kryteriów, na podstawie, których klienci wybierają dostawcę. Następnie w szczery sposób nadaj sobie wartości na tej liście, której punkty pomogą Ci ustalić, jak pozycjonujesz się w każdym z kryteriów.

Krok 5: Wybierz i używaj tylko tych narzędzi marketingowych, które są najlepsze dla Ciebie.

Kiedy wybierasz narzędzie marketingowe, wybierz to, które daje największe szanse dotarcia do nabywców. Np. jeśli jesteś przerażony wyjściem naprzeciw tłumu, nie planuj pojawiania się w panelu dyskusyjnym. Nie wypadniesz dobrze i tylko stracisz czas.

Określ dwa najważniejsze używane przez Ciebie w przeszłości narzędzia marketingowe, które bardzo dobrze sprawdzały się w Twojej firmie. Niech to będą tzw. „zimne” rozmowy telefoniczne i strona internetowa. Następnie zacznij dodawać nowe pomysły ze świeżej perspektywy.

Kiedy będziesz wybierał Twoje instrumenty marketingowe, sprawdź je pod kątem Twoich finansowych możliwości. Zdecyduj, które z nich przynoszą największy zwrot w stosunku do kosztów. Każde z narzędzi powinno prowadzić do wytwarzania przychodów w ten, czy inny sposób.

Krok 6: Rozpocznij realizację planu marketingowego.

Do tej pory byliśmy na poziomie planowania, teraz nadszedł czas konkretnych działań. Harmonogram, który posiadasz, umożliwi Ci również sprawdzanie swoich postępów.

Ustalaj cele, które mogą być osiągnięte w ciągu 3-6 miesięcy. W tym czasie kontroluj rozpiskę, aby sprawdzić, czy osiągasz wytyczone punkty. Jeśli zorientujesz się, że nie realizujesz założeń, postaraj się ustalić, dlaczego tak jest. Gdzie są narzędzia, które pozwolą Ci dotrzeć do konsumentów? Czy skupiłeś się na strategii czy tylko na jednym z narzędzi?

Nie zapomnij włączyć do swoich działań specyficznych zadań, które musisz wykonywać każdego dnia, aby zrealizować obrane cele. Właśnie ta codzienna strategia sprawi, że będziesz pamiętać o wyznaczonych punktach.

Krok 7: Wykonuj plan marketingowy.

Finalny krok jest naprawdę prosty – po prostu działaj. Realizuj codzienne zadania i rób coś ekstra, aby przyspieszyć Twój sukces. Nie pozwól, żeby niezaplanowane działania naraziły Cię na stratę cennego czasu. I na koniec najważniejsze –  realizując plan, dobrze się baw! 😉

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.

  • Fajny artykuł. Dobrze jest spojrzeć na taką listę od czasu do czasu i zrewidować swoje działania.