Menu / szukaj

Internetowa ankieta badawcza, jako sposób na zdobycie klientów

Wszyscy wiemy, że utrzymanie klienta jest tańsze niż zdobycie nowego. Jeśli twój budżet marketingowy jest osłabiony i zastanawiasz się, na co przeznaczyć pozostałe środki, to o wiele lepszym wyborem od ich przeznaczenia na poszukiwanie nowych klientów jest przekazanie ich na działania, których celem będzie umocnienie relacji i spowodowanie, że osoby, które wcześniej skorzystały z oferowanych usług, zrobią to w najbliższej przyszłości ponownie.

Jednym z efektywnych działań, które mogą do tego doprowadzić jest zebranie odpowiedzi na pytania dotyczące tego, czego obecnie klienci potrzebują, co sprawia, że chcieliby kupić produkt i oczywiście, jaki on powinien być, aby podjęli taką decyzję.

W takiej sytuacji z pomocą przychodzi ankieta badawcza, którą możesz udostępnić w internecie i zebrać potrzebne do dalszych kroków dane. Aby jednak taka ankieta przyniosła oczekiwane efekty i stała czymś więcej niż niepotrzebnym nikomu i trudnym do uzupełnienia koszmarem, wymaga to uważnej pracy i poświecenia chwili uwagi poniższym czynnikom.

Prostota

Jeśli tworzysz ankietę, postaraj się, aby była prosta, zawierała kilka pytań, a jej uzupełnienie było możliwe w ciągu kilku minut. Góra 3-4. Jeśli umieścisz tam dużo pytań lub te, które się tam pojawią będą miały skomplikowaną treść, klienci po prostu je porzucą i zajmą się czymś innym, a ty stracisz świetną okazję na zebranie wartościowych danych.

Rozrywka

Nikt nie lubi poświęcać swojego czasu na robienie czegoś nudnego. Postaraj się, aby forma i treść ankiety sprawiała, że klient przynajmniej raz się uśmiechnie w trakcie jej wypełniania.  Możesz postarać się odpowiednio przygotować grafikę albo tak sformułować pytanie, że wyda się ono intrygujące i zabawne.

Pamiętaj, że poza wartością informacyjną ankieta będzie również reprezentować firmę. Jeśli nie chcesz, aby przyległ do niej wizerunek nieciekawej i nudnej, spraw by nie wystawiała ci złego świadectwa. Potraktuj ją jak kolejną formę reklamy. Tym razem skierowaną do osób, które już wcześniej coś od ciebie kupiły.

Łatwość obsługi

Dobrym pomysłem jest przygotowanie osobnej strony dla każdego pytania tak, aby ankieta nie wydawała się za długa. Jeśli klinet nie udzieli odpowiedzi na jakieś pytanie, nie zmuszaj go do tego blokując dostęp do kojonych, daj mu swobodnie odpowiedzieć na pytania, na które chce udzielić odpowiedzi. Nie dodawaj CAPCHA. To tylko przedłuży i skomplikuje proces odpowiedzi .

Takie rozwiązania przydają się w sytuacji, gdy ankietę uzupełniają anonimowe osoby. W tym przypadku będą to klienci, którzy zgodzą się przeznaczyć chwilę swojego cennego czasu na uzupełnienie ankiety. Dlatego spraw, aby nie musieli robić tego dłużej niż potrzeba.

Upewnij się, że już na początku ankiety umieścisz dokładne informacje dotyczące tego, co zrobisz z danymi. Klienci powinni wiedzieć takie rzeczy. Dodatkowo dzięki temu otrzymają jasny sygnał, że jest to dla ciebie ważne i chcesz wykorzystać zebrane dane do przygotowania oferty, która najlepiej spełni ich wymagania.

Gdy zakończą wypełnianie ankiety upewnij się, że otrzymają e-mail potwierdzający, że cały proces przebiegł pozytywnie i otrzymałeś ich odpowiedzi. Klienci powinni wiedzieć, że bardzo zależy Ci na tym żeby uzupełnili ankietę i traktujesz otrzymane od nich dane nadzwyczaj poważnie.

Jeśli prawidłowo przeprowadzisz ankietę wśród klientów otrzymasz dostęp do niezwykle cennych danych. Jednak to dopiero początek. Teraz musisz usiąść nad ich analizą i podjąć odpowiednie działania w oparciu o wnioski, które przygotujesz.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.