Menu / szukaj

Co zrobisz gdy czas Facebooka dobiegnie końca?

Facebook jest obecnie największym serwisem społecznościowym skupiającym setki milionów osób z całego świata. Na Facebooku chcą być firmy, osoby publiczne i wszyscy, którzy chcą promować swoje usługi, produkty czy idee. Jest to miejscem ścierania się różnych poglądów, udostępniania ciekawych treści a przede wszystkim obserwowania co robią nasi znajomi. Obecnie może się wydać, że Facebook zostanie z nami na stałe.

Jak jednak pokazuje historia, nic nie jest wieczne. Poczynając od upadku imperium rzymskiego a kończąc na kłopotach ogromnych korporacji w czasach współczesnych, widać że prędzej czy później wielkie przedsięwzięcia zaczynają przeżywać okresy spadku ich wartości. Często prowadzi to do konieczności ich zamknięcia lub restrukturyzacji, aby możliwe było uniknięcie dalszych strat.

Dlatego więc mimo tego, że Facebook jest obecnie najlepszym w swojej kategorii serwisem, nie posiadającym równorzędnej konkurencji, wartym zadania sobie są pytania: Kiedy upadanie? Kiedy zostanie zastąpiony przez coś innego? Kiedy przestanie być lubiany?

Nie ma na to jednoznacznych odpowiedzi. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć kiedy wydarzy się coś co zmieni układ gry. Obecnie nie jest jednak ważne znalezienie dokładnych odpowiedzi na te pytania, ale uświadomienie sobie że choć obecnie obecność na Facebooku i prowadzenie na nim ciekawych działań daje korzystne rezultaty to to nie będzie tak przez cały czas.

Dlatego tak ważne jest dywersyfikowanie naszych działań związanych z marketingiem w internecie i zapewnienie sobie szerokiego zestawu narzędzi promocyjnych. Nawet jeśli obecnie wydaje się logiczne, że dużą części naszych środków powinniśmy przeznaczyć na promocję na Facebooku to nie powinniśmy zapominać o innych rzeczach takich jak np. pozycjonowanie, kampanie w linkach sponsorowanych Google, ePR, użyteczność serwisu internetowego, tworzenie ciekawych treści, e-mail marketing czy po prostu wygląd naszej strony internetowej.

Te decyzje wymagają od nas różnego podejścia do różnych celów jakie chcielibyśmy osiągnąć promując się w internecie. Inaczej będziemy prowadzić marketing w internecie jeśli będzie nam zależało na kampanii wizerunkowej, inaczej też rozłożymy akcenty jeśli będziemy chcieli skupić się na szybkim zwiększeniu wartości sprzedaży.

Internet ciągle się zmienia, pojawiają się nowe serwisy, aplikacje, możliwości promocji. W natłoku zachodzących zmian trudno dostrzec te, które są najważniejsze,  i które wywrą największy wpływ na społeczność internautów. Często trudno określić za jakimi wskazówkami dotyczącymi przyszłości działań marketingowych w sieci warto podążać, a co za tym idzie na co wydawać pieniądze. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego że w zależności od firmy i grupy docelowej do której chcemy dotrzeć, rekomendacje co do planu działań marketingowych w internecie będą różne.

Facebook, mimo że posiada ogromne możliwości i jest świetnym sposobem na dotarcie do dużej grupy osób oraz zaangażowanie ich w komunikację i budowę pozytywnej realcji, nie jest świętym Grallem marketingu interntowego i nie powinien być tak traktowany. Jest po prostu jednym z wielu możliwości jakie mają firmy starające się dotrzeć ze swoim przekazem do klientów.

Facebook kiedyś straci swoje właściwości, ludzie przestaną się na nim udzielać z taką pasją i zaangażowaniem jak robią to obecnie. Serwis będzie musiał ciągle ewoluować, aby wzbudzać zainteresowanie. Jednak nie będzie to tak duże zainteresowanie jak obecnie. Oczywiście spadek jego wartości marketingowej dla firm nie będzie przebiegał błyskawicznie z dnia na dzień. Jeśli jednak nie będzie dostatecznie szybko dostosowywał się do potrzeb użytkowników, może to nastąpić szybciej niż wszyscy sądzimy.

Niewskazane jest skupianie się tylko na nim, tak samo jak niewskazane jest skupianie się tylko na działaniach marketingowych w internecie. Konieczne jest zintegrowane podeście do marketingu dostosowane do otoczenia i celów firmy.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.