Menu / szukaj

Co warto rozważyć zanim firma rozpocznie realizację strategii marketingu społecznościowego?

Wiele firm, z którymi pracuję  jest zachwyconych myślą o zanurzeniu się w social media. Dla nich, jest to nowy, błyszczący, przedmiot pożądania. Problemem, z którym spotykam się jednak najczęściej, jest to, że te firmy nie mają realnego pojęcia o tym, co jest koniecznie do uruchomienia, a później regularnego wspierania własnych działań w mediach społecznościowych. Dopiero później, gdy czasami jest już za późno na naprawienie najczęstszych błędów przystępują do przygotowania strategii marketingu społecznościowego i jej późniejsza realizacja. Pomagam takim firmom przygotować skuteczną strategię marketingu społecznościowego i wskazuję jak powinny działać aby osiągnąć marketingowy sukces.

Wymaga to o wiele więcej niż tylko stworzenie konta, uruchomienie profilu i dobrych intencji w zakresie nawiązywania komunikacji z internautami.

Przed dodaniem mediów społecznościowych do mieszanki promocyjnej warto rozważyć 5 poniższych czynników.

1. Preferencje potencjalnych klientów.

Czy wiesz gdzie zaglądają Twoi potencjalni klienci, gdy spędzają czas przeglądając internet? Czy można ich spotkać na portalach społecznościowych? Jeśli tak, to czy ich zaangażowanie jest osobiste czy wynika z powodów zawodowych. (Np. Wiele osób korzysta z Facebooka aby kontaktować się z rodziną i przyjaciółmi i starają się separować swoją aktywność w tym serwisie od spraw zawodowych. Są oczywiście również grupy osób które łączą te rzeczy a nawet wykorzystują Facebooka wyłącznie do spraw biznesowych).

2. Treść, informacje, wiedza, jaką posiadasz.

Ile tego masz? Czy masz w planach ciągły rozwój przepływu treści w kontekście dostosowania ich do różnych serwisów społecznościowych? Czy treści w Twojej firmie są łatwo dostępne czy też stoi ona na ich straży? Czy wszystkie te treści są skoncentrowane na zainteresowaniu potencjalnych klientów? Czy są one przydatne? Czy osoby, które do tej pory miały okazję zapoznać się z Twoją treścią dobrze ją odebrały? Innymi słowy, czy będą chcieli otrzymywać więcej? Jeśli nie, jest to pierwsza rzecz, którą musisz naprawić.

3. Zasoby i umiejętności.

Ile osób w Twojej firmie będzie spędzać czas aby osiągnąć dobre rezultaty w social mediach? Co? Tylko Ty? Jak dużo wolnego czasu masz aktualnie w harmonogramie zajęć? Social media nie są darmowe. Spójrz jeszcze raz na punkt 2 i zastanów się jak dużo czasu rzeczywiście będziesz potrzebował, aby tworzyć nową treść, zająć się jej dystrybucją i prowadzić komunikację z zainteresowanymi nią osobami. Dodaj jeszcze czas na udział w rozmowach na forach, odpowiadanie na pojawiające się pytania itd.

Jesteś pisarzem? Jeśli nie, upewnij się, że posiadasz ludzi, którzy będą w stanie przełożyć na ludzki język informacje, które chcesz przekazać innym. Jeśli myślisz, że możesz zmusić ludzi (inżynierów, menedżerów, sprzedawców itp.) do napisania postu na bloga, pomyśl jeszcze raz. Przekonanie zajętych ludzi do poświęcenia ich czasu do napisania czegokolwiek jest cięższe niż kiedykolwiek mógłbyś pomyśleć.

4. Długoterminowe zobowiązanie.

Social media nie są czymś, w czym możesz zacząć działać i spodziewać się rezultatów w ciągu najbliższych 3 miesięcy. Jest to jednak zdecydowanie żółw, który bije zające w wyścigu o klienta. Działania mogą trwać od 6 miesięcy do nawet kilku lat, angażując i komunikując się z potencjalnymi klientami, aż będziesz mógł wyraźnie zobaczyć rosnące słupki sprzedaży.

Jeśli zaczniesz i zatrzymasz się w połowie drogi, to jakie Twoim zdaniem wrażenie zrobi nieaktywne i straszące pustką konto? Social media wymagają zaangażowania. Musisz być przygotowany na mierzenie szybkich zwycięstw i osiągania długoterminowych celów odpowiednio do ich specyfiki. I te cele muszą być uzasadnione i możliwe do osiągnięcia lub ustawisz się na najlepszej drodze ku porażce. Będąc nachalnym i starając się zbyt szybko i na siłe osiągnąć zamierzone cele może do Ciebie wrócić rykoszetem.

5. Połączenie działań promocyjnych.

Jak zamierzasz zintegrować wysiłek wkładany w działania w social mediach z istniejącym programem marketingowym? Przygotuj plan tego jak dotrzesz z swoimi treściami do potencjalnych klientów niezależnie od tego gdzie będą go szukać. Upewnij się, że posiadasz zaprojektowane wezwania do działania, które jasno pokazują ścieżkę przechodzenia z jednej platformy komunikacji na drugą w celu zdobywania nowych informacji i lepszej komunikacji z Twoją firmą.

Jak zamierzasz przekazywać to co dzieje się wewnątrz firmy poprzez social media, tak gdy w momencie pojawia się konkretnego tematu odpowiedni ludzie w różnych działach będą wiedzieć jak zareagować? Dla firm B2B social media to nie pojedynczy wysiłek, ale kilka różnych, prowadzonych przez inne osoby. Jeśli będą to nieodpowiedni ludzie, lub też nie będą wiedzieć jak odpowiednio reagować, może to stać się problemem zarówno dla reputacji firmy jak i dla wewnętrznych relacji między działami w firmie.

Social media mogą być dobrodziejstwem zarówno dla marketingowców jak i dla ich firm. Ale wymagają rozsądnego planowania i zaangażowania, często poza zasięgiem wielu działów marketingu, które i tak obecnie mają zbyt mało czasu i środków.

Najlepszą radą, jaką mogę dać zanim rozpoczniesz działania w social mediach jest poszukiwanie oraz tworzenie treści, które odłożysz w zapasie jeszcze przed uruchomieniem realizacji planu działania w social mediach. Włącz go w istniejące programy marketingowe do samego początku, aby zapewnić mu optymalny start. Wybierz jedno narzędzie, które odpowiada najlepiej preferencjom Twoich klientów i przyłóż się najbardziej do działań w nim prowadzonych, aby stać się w tym naprawdę dobrym. Następnie dodaj do niego kolejne narzędzia/serwisy w trakcie gdy zyskasz potrzebne umiejętności a Twój plan będzie zakładał rozszerzenie zakresu Twoich wysiłków.

Rozważ założenie bloga. Blog jest najlepszym sposobem na generowanie treści, które będą paliwem dla Twoich działań w mediach społecznościowych. Dodatkowo, odpowiednio planując, możesz włączyć posty z bloga w swój newsletter.

Zanim jednak postanowisz rozpocząć działania w mediach społecznościowych, przyjrzyj się jeszcze raz powyższej liście i skontaktuj się ze mną. Przygotują dla Ciebie strategię marketingu społecznościowego, lub przygotuję całościowy plan marketingowy zawierający komplet działań marketingowych, które powinna podjąć firma aby zdobywać klientów i dynamicznie się rozwijać.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.