Menu / szukaj

Proces tworzenia planu marketingowego

Stosowanie procesu planowania marketingowego pozwala na usystematyzowanie podejmowania poszczególnych działań, koniecznych do stworzenia planu marketingowego.

Jego sformalizowanie zależy od wielkości i charakteru firmy, w której jest stosowany. W zdywersyfikowanych firmach będzie on bardziej sformalizowany ponieważ rzadko się zdarza, aby kierownictwo w takich przypadkach miało większe doświadczenie i wiedzę o funkcjach niż menedżerowie tych funkcji. W przypadku gdy pod uwagę weźmiemy firmy niezdywersyfikowane, w których członkowie kierownictwa dysponują większą wiedzą i doświadczeniem o funkcjach, niż ich podwładni, wtedy proces jest mniej sformalizowany, a przez to np. ustalanie celów czy audyt nie zawsze są ujmowane w formie pisemnej, chociaż przechodzi się przez te etapy.

Poniżej przedstawiam proces strategicznego planowania marketingowego, przez który krótko przejdziemy w tym artykule. Czytaj dalej

Miejsce planowania marketingowego w ogólnym planowaniu w przedsiębiorstwie

Jeśli myślisz, że przygotowanie strategicznego planu marketingowego jest czymś, co robią tylko duże firmy, to jesteś w błędzie. Zarówno małe i duże firmy dostrzegają korzyści wynikające ze strategicznego planowania marketingowego i podejmują wysiłek niezbędny do stworzenia planu, który pozwoli im na odniesienie sukcesu.

Niezbędne jest jednak połączenie strategicznego planu marketingowego z innymi planami, które są tworzone w firmie. Bez tego może się na przykład okazać, że brakuje pieniędzy na kampanię promocyjną – ponieważ menedżer ds. finansów nie zabezpieczył odpowiedniej kwoty na to działanie. Może też być tak, że dyrektor ds. produkcji nie wziął pod uwagę tego, że jeden z rynków na których działa firma ulegnie znaczącemu zmniejszeniu i nie ograniczył produkcji przez co magazyny będą wkrótce pełnie produktów, które zostaną sprzedane tylko w niewielkiej części. Czytaj dalej

Taktyczny czy strategiczny plan marketingowy?

Obecnie minęły już czasy, w których firmy mogły w miarę spokojnie sprzedawać swoje produkty i usługi. W dalekiej przeszłości wystarczyło wydać trochę pieniędzy na reklamę i sprzedaż jakoś się kręciła.

Teraz, nie jest tak łatwo. Skupienie się tylko na taktycznym podejściu do planowania marketingowego prowadzi do klęski. Czytaj dalej

Co to jest planowanie marketingowe i jakie jest jego znaczenie?

Kiedy Michael Scofield w pierwszym sezonie serialu Prison Break chciał uwolnić starszego brata, nie zdał się na zwykły łut szczęścia. Dokładnie zaplanował każdy krok, prowadzący do znalezienia się poza murami więzienia Fox River.

Co ważne dla zrozumienia istoty planowania – mimo, że jego plan był bardzo dobry, to jednak zdawał sobie sprawę z tego, że zaistnieją czynniki będące poza jego zasięgiem, a na które będzie musiał zareagować zgodnie z przyjętą strategią działania.

Aby obniżyć ryzyko zdradzenia jego zamiarów przez więźnia, z którym będzie dzielił celę, zaplanował test sprawdzający to, czy może mu zaufać. Patrząc na to działanie z perspektywy firmy, wykorzystał system wczesnego ostrzegania w postaci badania marketingowego, które wykazało, że jego towarzysz jest skłonny skorzystać z oferty, którą mu przedstawi i podejmie działania zmierzające do skorzystania z  niej. Czytaj dalej

Czym jest marketing?

Częste jest mylenie marketingu ze sprzedażą, zarządzaniem produktem, reklamą czy obsługą klienta. Zgoda, są to bardzo ważne rzeczy, jednak nie są one marketingiem. Sprzedaż to tylko jeden z aspektów komunikacji z klientami – bez innych elementów kompozycji marketingowej, jest nieprzydatna. Gdyby istota była tylko sprzedaż, a pominięto by np. tworzenie produktu, wyobraź sobie jak trudno byłoby przekonać klientów do zakupu samochodów bez silników.

Jednak nadal specjaliści ds. marketingu w wielu firmach są po prostu sprzedawcami. Nie mają wiele do czynienia z procesem marketingowym. Dobrze to wygląda na zewnątrz.  Firma jest z siebie zadowolona. W końcu ma osoby odpowiedzialne za marketing. Może się więc wydawać, że firma dba o sygnały pochodzące z rynku i odpowiednio na nie reaguje. Jednak – tak naprawdę – daje to złudne poczucie bezpieczeństwa. Czytaj dalej

Cele sprzedażowe – zrezygnować po porażkach czy dążyć do ich osiągnięcia?

Wielu sprzedawców spotyka się z murem, w który ciągle uderzają swoją głową. Dużą cześć z nich nie przestaje uderzać w ten mur mimo tego, że głowa zaczyna ich już bardzo boleć. Nie są w stanie osiągnąć swoich celów i z czasem po prostu się poddają. Czy takie postępowanie jest w porządku? Czy rezygnacja z osiągnięcia założonych wcześniej celów sprzedażowych, na pewnym etapie realizacji projektu o nazwie „sprzedaż” jest dobra?

Uważam, że nie. W sprzedaży jak i życiu ważna jest samodyscyplina i wytrwałość w dążeniu do wyznaczonych celów. Jeśli nie będziemy posiadali tych cech, nie osiągniemy sukcesu. Niezależnie do tego, jak będziemy go w danym momencie identyfikować. Samodyscyplina jest ważna ponieważ pozwala na zaprzestanie podawania się obecnym przyjemnościom na rzecz czegoś większego, o wiele przyjemniejszego. Wytrwałość, która jest pochodną samodyscypliny pozwala nam na dążenie od wyznaczonego wcześniej celu, bez względu na to jak w danym momencie się czujemy i jak bardzo chcielibyśmy odpuścić. Przy czym zakładam, że cele zostały wcześniej wyznaczone prawidłowo. Czytaj dalej

Obsługa klienta zmienia otaczający nas świat

Ciekawy film z wystąpienia Paula Galatisa z yuppiechef na temat tego jak obsługa klienta zmienia otaczający nas świat.

Bardzo wartościowe podejście do tematu zarządzania sprzedażą, który każdej osobie działającej w marketingu czy prowadzącej działalność gospodarczą, powinien być dobrze znany.

Czytaj dalej

10 wskazówek dla początkujących przedsiębiorców

Najlepsze firmy nigdy na początku nie kierują się zamiarem zbudowania wspaniałej marki. Koncentrują się na zbudowaniu wspaniałego – i przynoszącego zyski – produktu lub usługi i na organizacji, która będzie w stanie go utrzymać na rynku. – Scott Bedbury

1. Znajdź niszę – nie walcz przeciwko gigantom rynku, znajdź własne miejsce i właśnie z niego rozpocznij swój skuteczny marsz ku sukcesowi.
2. Zbierz potrzebne środki – nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o pieniądze, równie ważne, a nawet ważniejsze są informacje. Im więcej informacji, tym lepiej dla twojej firmy. Nawiąż współpracę z metorem, który podpowie Ci jak działać i jakich błędów unikać. Czytaj dalej

Jak regularnie zdobywać nowych klientów dzięki informacjom od zadowolonych klientów?

Ponad rok temu gdy współpracowałem z pewną firmą usługową postanowiliśmy w ramach przygotowanego przez mnie planu marketingowego, wdrożyć nowy pomysł marketingowy na pozyskiwanie klientów.

Gdy zastanawiałem się nad tym jak sprawić aby mój klient miał więcej klientów, doszedłem do wniosku, że mimo podejmowanych działań zmierzających do zdobycia zainteresowania nowych klientów , efekty, które firma mogłaby uzyskiwać przy planowanym budżecie mogą być znacznie większe.

To co wyróżniało mojego klienta na rynku to dosyć specyficzna oferta i bardzo zadowoleni klienci. Gdy jednak piszę zadowoleni klienci, chciałbym abyś wiedział że odbyłem kilkanaście rozmów telefonicznych z losowo wybranymi klientami i mimo że bardzo starałem znaleźć się jakieś elementy które przemawiałby na niekorzyść oferty i obsługi , to nie znalazłem ani jednego takiego przypadku. Można oczywiście powiedzieć że grupa była zbyt mała, jednak to samo wykazywały regularne badania, przeprowadzone wśród wszystkich klientów firmy za pośrednictwem elektronicznego formularza. Tutaj oczywiście pojawiały się negatywne opinie, jednak w przytłaczającej większości były to opinie pozytywne. Czytaj dalej

Nowy produkt i pasjonaci – czyli recepta na marketingowy sukces

Gdy zastanawiasz się jak wprowadzić na rynek nowy produkt warto żebyś zwrócił uwagę na pewną szczególną grupę ludzi.

Osoby, które do niej należą z pozoru nie wyróżniają się niczym specjalnym, gdyby jednak przyjrzeć się im bliżej okazałoby się, że mają jedną wspólną cechę: uwielbiają Twój nowy produkt i zrobią wszystko, co w ich mocy żeby go kupić już na początkowym etapie sprzedaży. Czytaj dalej