Menu / szukaj

Badania marketingowe są potrzebne firmie

Gdybyśmy wiedzieli o potrzebach każdego człowieka na Ziemi i umieli je zaspokoić, stalibyśmy się niekwestionowanymi władcami naszej planety.

Niestety nie istnieją możliwości dowiedzenia się wszystkiego o wszystkich. Mamy jednak możliwość skorzystać z narzędzi, badań marketingowych, które znacznie przybliżą nam potrzeby naszych klientów. Gdy już będziemy wiedzieć, jakie one są będziemy mogli tak udoskonalić nasz produkt lub usługę, aby sprostać ich wymaganiom. A od tego, już tylko jeden krok dzieli nas od przejęcia rynku i pokonania konkurencji. Nie zrozumcie mnie źle, bardzo lubię konkurencję, szczególnie wtedy, gdy jest otumaniona naszymi działaniami, nie ma pojęcia jak reagować i powoli znika z rynku – taką konkurencję lubię najbardziej.

Jakie więc narzędzia mamy do dyspozycji, aby dowiedzieć się jak najwięcej o naszych obecnych i potencjalnych klientach?

Badania marketingowe. Cała trudność w ich skutecznym użyciu polega na tym, że aby dowiedzieć się ciekawych i użytecznych informacji należy wiedzieć jak przeprowadzić badanie marketingowe. Wydająca się prostą i łatwą droga przeprowadzenia badania, którą podaję poniżej:

1. Zaprojektowanie badania marketingowego i dobór próby

2. Budowa instrumentu pomiarowego

3. Wybranie metody zbierania danych marketingowych

4. Redukcja uzyskanych danych marketingowych

5. Analiza danych marketingowych

6. Prezentacja wyników badania marketingowego

Wcale prosta i łatwa nie jest. Każdy z błędów, które możemy popełnić w elementach składających się na dobre badanie marketingowe będzie w znacznym stopniu rzutować na wartość informacji, jakie uzyskamy. Przykładem tutaj może być np. sama konstrukcja pytań w badaniu marketingowym.

Nie mogą one być sugerujące, trzeba dostosować je do narzędzia badawczego, z reguły w kwestionariuszach unika się pytań otwartych, konieczne jest odpowiednie wyskalowanie odpowiedzi, ważna jest kolejność pytań itd.

Dużą uwagę trzeba też poświęcić wyborowi próby, czyli grupy osób, którą będziemy badać oraz kryteriom, jakie te osoby muszą spełnić, aby wziąć udział w naszym badaniu. Czynniki, które wymieniłem są tak naprawdę przysłowiowym czubkiem góry lodowej.

Czy więc warto przeznaczać środki na badania marketingowe skoro są one tak trudną dziedziną.

Odpowiem: zależy.

Jeśli chcemy przeprowadzić małe badanie marketingowe, które będzie służyło tylko do zarysowania pewnych trendów oraz prawdopodobnie będzie przekazane tylko kilku naszym najbliższym znajomym to możemy przygotować takie badanie samodzielnie. Skorzystaj wtedy z dostępnych materiałów zarówno w Internecie jak i książkach poświęconych tematyce badań marketingowych.

Jednak, jeśli chcemy uzyskać bardziej wartościowe i pomocne dla nas informacje zastanówmy się nad pomocą osoby, która ma za sobą przynajmniej kilka przeprowadzonych badań marketingowych, ponieważ warto zaznaczać, że w badaniach marketingowych liczy się wiedza teoretyczna, ale najważniejsze jest doświadczenie.

Osoba taka przygotuje, przeprowadzi oraz dokona analizy marketingowej uzyskanych danych pod kątem Twoich potrzeb. Będziesz też mógł liczyć na pomoc w wykorzystaniu zdobytych dzięki badaniu marketingowym informacji i pomysłów oraz ich zastosowanie w Twojej firmie.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.