Menu / szukaj

7 przykładów sukcesów kampanii marketingowych osiągniętych dzięki wykorzystaniu YouTube

YouTube stał się obecnie praktycznie synonimem broadcastingu online z milionami odwiedzających każdego dnia.  Choć konkurencja w serwisie jest bardzo duża, YouTube może pomóc dotrzeć Ci do Twojej niszy – niezależnie od tego czy jesteś początkującym filmowcem, wizażystką, politykiem lub aktorem. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad uznaniem YouTube narzędziem do kreowania marki i zdobywania klientów

Ciągle widzimy nowe pomysły, które pojawiają się na jego łamach i nie ma żadnych ograniczeń, co do tego w jak kreatywny lub nawet ekscentryczny sposób, możesz pozyskać uwagę widzów.

Dlaczego to działa?

Gdy dostrzegamy ciekawy film na YouTube, mamy tendencję do umieszczania linku na naszym profilu w serwisie mikroblogowym czy też na naszej tablicy na Facebooku.. Możemy też zechcieć wysłać link e-mailem do naszych przyjaciół. Osoby, do których dotrze nasza wiadomość przekażą ją dalej swoim znajomym, co sprawia, że efekt promocji filmu zostaje zwielokrotniony. Takie podejście zwane też marketingiem wirusowym, nie musi być drogie. Jednym z powodów, dla których takie kampanie odnoszą sukces, ponieważ zaczynamy lepiej postrzegać dany produkt a marka zyskuje wyraźną twarz, z którą od tej pory ją utożsamiamy. Identyfikujemy się z tymi markami, czyniąc całe wirusowe doświadczenie bardziej osobistym. Dlatego jesteśmy tak skłonni dzielić się nim z naszymi znajomymi.

Poniżej znajduje się lista niektórych z najbardziej innowacyjnych kampanii marketingu wirusowego prowadzonych przez YouTube, z którym możesz wyciągnąć cenne wskazówki.

Will It Blend: Pierwsza kampania firmy Blendtec produkującej miksery, zamknęła się w kwocie 50 dolarów. Nakręcili video przedstawiające współzałożyciela firmy Toma Dicksona, który wypowiedział sławne słowa: “Will it blend? That is the question.”. W pierwszym video zmiksował sos salsę, tortillowe chipsy, skrzydełka z kurczaka i piwo. 5 dni później dyrektor ds. marketingu w stanie euforii poinformował go że video ma 6 000 000 odsłon na YouTube. Seria była kontynuowana i do tej pory powstały filmy pokazujące próby zmiksowania m.in.: piłeczek golfowych, kamery video czy iPhona. Ich filmy nadal cięszą się dużą popularnością i sprawiły, że sprzedaż internetowa firmy wzrosła o 500%.

America’s Got Talent. To jedna z nowszych kampanii. Ich przesłuchania były wykonywane w całości przez YouTube. Potencjalni uczestnicy mogli nagrać swój występ nawet w domu  i od razu umieścić go w serwisie.

Następnie czekali na decyzję sędziów i głosujących, dotyczącego tego, czy będą mogli wziąć udział w następnej rundzie. NBC i YouTube podjęło ciekawą współpracę w zakresie tych internetowych przesłuchań. Czy możemy zaobserwować tutaj nowy trend w programach typu reality show?

Najlepsza praca na świecie: YouTube stało się platformą kampanii, której celem był wybór opiekuna dla wyspy znajdującej się w obszarze Wielkiej Rafy Koralowej. Kandydaci zostali poproszeni, aby opublikować film, na dedykowanej temu stronie, w którym wyjaśniają, dlaczego są idealnymi kandydatami na tą posadę. Napłynęło ponad 34000 aplikacji z 201 państw. Ich strona została odwiedzona przez 8 milionów odwiedzających a łączny czas filmów przygotowane przez użytkowników YouTube osiągnął poziom 610 godzin. Nawet udało im się zdobyć dwie główne nagrody na Cannes Lions International Advertising Festival.

Michelle Phan: Trzy lata temu, kandydatura Michelle Phan została odrzucona podczas rekrutacji do firmy  Lancôme . Zaczęła, więc dodawać tutoriale pokazujące prawidłowe przygotowania makijażu na YouTube. A teraz to  Lancôme zapukał do jej drzwi z prośbą aby została ich wizażystką.  Obecnie jest jedną z najczęściej subskrybowanych YouTube Guru a jej video w sumie były oglądane już 150 milionów razy. Jest też właścicielką własnej lini kosmetyków do pielęgnacji skóry o nazwie IQQU. Kto mógłby sobie wyobrazić coś takiego dziesięć lat temu?

Wybory w USA. Na pewno ukończenie Harvardu przez Baraca Obamę to nie wszystko, kampania internetowa w znaczącym stopniu przyczyniała się do końcowego sukcesu. Sprawiła, że ludzie poczuli się tak jakby znali go osobiście. Silna obecność Obamy na YouTube sprawiła, że był dostępny dla wszystkich, że mówił bezpośrednio do użytkowników YouTube o swoich planch. To zadziałało, zwłaszcza wśród młodych ludzi, co w konsekwencji doprowadziło wśród nich do wysokiej frekwencji. Zadania, które do tej pory uchodziło za niemożliwe do wykonania. Obama nadał swoją kampanią nowe oblicze polityce i następnym wyborom.

Zwiastuny filmów. Istnieje sporo osób, do których też się zaliczam, które lubią przychodzić na sale kinowe zaraz przed samym seansem, aby załapać się na puszczane zwiastuny. Trailery sprawią, że mam ochotę na więcej. Kiedy zwiastuny filmów zaczęły pojawiać się na YouTube, producenci zaczęli używać ich do prowadzenia kampanii marketingu wirusowego. Clovefield, film o potworach atakujących Ziemię, miał bardzo dobry trailer na YouTube. Zaczęto o nim mówić, przekazywać go znajomym. Wytworzył dużo szumu wokół siebie, co sprawiło, że film, którego główni aktorzy nie byli powszechnie znani, którego budżet był stosunkowo mały, trafił na miejsce pierwsze listy największych premier kinowych wszechczasów stycznia w USA. Stało się to właśnie dzięki tej kampanii.

Greyson Michael Chance: Chance jest młodym muzykiem, który opublikował na YouTube swoje wykonanie „Paparazzi” Lady Gagi  podczas szkolnej uroczystości. Liczba odsłon sięga 30 milionów i wciąż rośnie. Wkrótce ukaże się płyta.

Jak świetnie widać na tych przykładach, złamanie pewnych granic, wyróżnienie się, sprawia, że kampania jest w stanie odnieść duży sukces. Jeśli napotkałeś inne ciekawe kampanie zachęcam do dodawania linków w komentarzach poniżej.

Podsumowując. Czasami wystarczy pomyśleć poza ustalonymi schematami i znaleźć unikalny sposób na kontakt z widownią na YouTube. Kto wie, może w przyszłości to właśnie o Twojej historii będziemy pisać.

marketingmanagerls

Łukasz Schab

Doradca Marketingowy, Interim Marketing Manager. Dołącz do mnie na Google+ lub na Facebooku.